دوری از تقلید نادرست - بازسازی رویاهای دوران کودکی - آشکار کردن عادتهای اتمی

در مقالات قبل درباره ی مراحل تغییر عادتها صحبت کردیم. در این مقاله قصد داریم شما را با اولین مرحله آن یعنی آشکار کردن عادتهای اتمی آشنا کنیم. تحلیل گران ارتش از روی نقطه ی چشم زن صفحه ی رادار موشک دشمن و هواپسماهی خودشان را تشخیص می دهند. با اینکه هر دوی آنها سرعت مشابهی داشته و در یک ارتفاع پرواز می کنند. تفاوت چندانی بین آنها روی رادار وجود ندارد. علت این امر نحوه ی عملکرد مغز انسان است. این ارگان یک دستگاه پیش بینی است. به صورت مداوم اطراف را اسکن کرده و اطلاعات دریافتی را تجزیه و تحلیل می کند. اگر اتفاق مشابهی بیفتد آن مسئله را می فهمد،جزئیات را مرتب کرده و روی سرنخ ها تاکید می کند و اطلاعات را برای استفاده در آینده دسته بندی می کند.

به همین علت است که همیشه نمی توانیم آنچه یاد می گیریم را توضیح دهیم. اما یادگیری همیشه اتفاق افتاده و قابلیت شما برای متوجه شدن سرنخ در یک موقعیت مشابه مبنای تک تک عادتهای شماست. به همین دلیل است که نباید اهمیت کارهای غیرارادی را دست کم گرفت. شما به موهایتان نمی گویید که رشد کند. به قلبتان نمی گویید که پمپاژ کند و بدون تفکر عمل تنفس را انجام می دهید. پس نباید لزوما از سرنخی که باعث شروع یک عادت می شود مطلع باشید. می توانید یک فرصت را شناسایی و بدون توجه به ذهن خودآگاهتان اقدام کنید. اینجاست که قدرت عادت نشان داده می شود. البته این امر می تواند زنگ خطری هم برای شکل گیری عادتهای منفی باشد.وقتی عادتها شکل بگیرد اقدامات شما در ذهن ناخودآگاهتان به شکل خودکار انجام می شود.پس بدون اینکه متوجه شوید دردام الگوهای کهنه خود گرفتار می شوید.

بهترین راه برای آشکار کردن عادتهای اتمی امتیاز دادن به آنهاست

یکی از بزرگترین چالش های تغییر عادت دانستن کارهایی است که درحال انجامشان هستیم. به همین خاطر است که عواقب عادتهای بد می تواند غافلگیرمان کند. با استفاده از امتیاز دهی به عادتها می توانید از تمام کارهایی که انجام می دهید آگاه شوید. برای شروع امتیاز دهی ابتدا فهرستی از تمام عادتهای روزمره ی خود بنویسید. بعد از ایجاد فهرست آن رفتار ها را در دسته های عادتهای خوب ، بد یا خنثی قراردهید. دسته بندی این عادتها بسته به شرایط و اهداف می توان دبرای هر فردی متفاوت باشد. دسته بندی را براساس اهدافتان انجام داده و عادتها را بر اساس منافعی که در طولانی مدت برایتان دارد قضاوت کنید. به عنوان مثال سیگار کشیدن شاید در یک لحظه حس آرامش ایجاد کرده و استرس را کم کند اما در طولانی مدت یک عادت منفی برای سلامتی محسوب می شود.

این نکته را به خاطر داشته باشید که تهیه این فهرست برای تغییر فوری عادت نیست بلکه شما با این کار می خواهید تمام عادتهایتان را بشناسید. پس بابت اشتباهاتتان خود را سرزنش نکنید. فقط اگر شرایط مشابهی پیش آمد عات بد و پیامد آن را با صدای بلند تکرار کنید. به عنوان مثال اگر به دنبال لاغری هستید و اراده شما بعد از دیدن مغازه ی فست فودی سست شد این جمله را تکرار کنید. « قرار است ساندویج بخورم اما به خوردن آن نیازی ندارم. با این کار فقط وزنم زیاد می شود.» شنیدن عادتهای بد با صدای بلند کاری می کند که عواقب آن واقعی تر به نظر برسد. پس به جای رفتن سراغ عادت قدیمی از آن بیزار می شوید. این را به یادداشته باشید که هر چقدر بیشتر الگوها را تکرار کنید احتمال اینکه کارها و دلیل آنها را زیر سوال ببرید کمتر است.

کلام آخر: برای تغییر عادت هایتان لازم است اول آن ها را بشناسید :

با گذر زمان سرنخ هایی که جرقه ی عادت هایمان را می زنند آنقدر عادی می شوند که اساسا به چشم نمی آیند. به عنوان مثال خوراکی های آشپزخانه ، گوشی داخل جیب و کنترل تلوزیون روی مبل عادتهایی هستند که به آنها فکر هم نمی کنیم. واکنش ما به این سرنخ ها آنقدر عمیق کدگذرای شده اند که انگار میل ما به اجرایشان بی نهایت است.به همین دلیل است که اولین قدم برای تغییر عادتها آگاهی از تک تک عادتهایمان است. اینجاست که اهمیت آشکار کردن عادتهای اتمی مشخص می شود.

همچنین برای ساختن عادت مثبت جدید باید بتوانیم عادتهای فعلی خود را مدیریت کنیم. این امر کار راحتی نیست. چون وقتی عادتی عمیقا در وجود ما ریشه کرده معمولا به صورت خودکار و ناخودآگاه انجام می شود. پس شناخت این عادت سخت بوده و بهتر شدن آن به منزله ی خروج این عادت از حالت ناخودآگاه به ارادی است. به همین علت لازم است که با تهیه ی لیستی از عادتها تک تک آنها را بشناسید و از سرنخ های محرکشان مطلع شوید. در این صورت است که می توانید به بهترین شکل به این محرکها واکنش نشان دهید.


تا زمانی که ناخودآگاه را خودآگاه نکنید، زندگی شما را هدایت خواهد کرد و اتفاقات رخ داده را سرنوشت قلمداد می کنید. کارل یونگ


این مقاله  خلاصه ای از فصل چهارم  کتاب عادتهای اتمی است . شما می توانید خلاصه ی فصل اول،دوم  و سوم این کتاب را در این سایت بخوانید.

.

.

امیدوارم مطالعه مقاله ”  آشکار کردن عادتهای اتمی ” برای تغییر عادتهایتان مفید باشد


در این سایت می توانید  بهترین لحظات خود را با دیگران به اشتراک بگذارید.برای شروع خاطره نویسی اینجا کلیک کنید

با دیجی خاطره آنلاین و دیجیتال خاطره نویسی را تجربه کنید

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.