آلزایمر را بشناسید تا در سالمندی گرفتار آن نشوید.

در افرادی با سن ۶۵ سال به بالا در ازای هر ۵ سال افزایش سن ، احتمال بروز آلزایمر دوبرابر می شود .این را بدانید که تقریبا نیمی از سالمندان بالای ۸۵ سال به این بیماری دچار می شوند. آلزایمر شایعترین دلیل زوال عقل به شمار می رود. این بیماری منجر به کاهش پیشرونده قوای ذهنی و مهارتهای اجتماعی میشود و با تخریب حافظه و شناخت بیمار،  کار و زندگی او را مختل می کند. در این مقاله قصد داریم این بیماری را به طور کامل به شما معرفی کنیم تا بتوانید به شیوه صحیحی از بروز آن پیشگیری کنید.

♦نشانه های آلزایمر را بشناسید♦

۱.ضعف حافظه: این کاملا طبیعی است که بعضی اوقات فراموش کنید کلید خانه یا سوییچ ماشین را کجا گذاشته اید یا اسم  همکار یا دوستتان را به خاطر نیاورید اما ضعف حافظه ای که در آلزایمر دیده می شود، همیشگی و پیشرونده است .به عبارتی هر روز بدتر از دیروز. مبتلایان به آلزایمر ممکن است سوالهایی را که شما از آنها می پرسید یا حرفی را که خودشان می خواهند به زبان بیاورند، بارها و بارها زیر لب تکرار کنند. آنها معمولاحرفشان را فراموش میکنند؛ قرار ملاقات هایشان را از یاد میبرند؛ کلیدها، کتابها و سایر وسایلشان را در جاهای اشتباه و غیرمعقول میگذارند و اغلب یادشان نمی آید آن ها را کجا گذاشته اند. آنها اسامی دوستان و آشنایان و در بعضی موارد، حتی اسامی اعضای خانواده خود را نیز به خاطر نمی آورند و امور ساده و روزمره را فراموش میکنند.

۲.اختلال در تفکر و تمرکز: آلزایمر باعث بروز اختلال در روند تمرکز و تفکر، می شود. بروز اشتباه در حساب و کتابهای مالی از علائم رایج این بیماری است.

۳.اختلال در قضاوت و تصمیم گیری: آلزایمر باعث میشود قضاوت و تصمیم گیری بیمار در هنگام رانندگی، آشپزی و سایر مهارتهای ساده و روزمره، دچار مشکل شده و هر روز این مشکلات بیشتر می شود.

۴.اختلال در پرداختن به امور شخصی: کارهای شخصی ساده و روزمره مانند پختن یک غذا یا شستن یک لباس رفته رفته به اموری دشوار و چالش برانگیز تبدیل می شوند و در مراحل پیشرفته بیماری ممکن است بیمار حتی به خاطر نیاورد چگونه حمام می کرده یا لباس می پوشیده .

۵.اختلال در درک مکان و زمان: مبتلایان به آلزایمر ممکن است فراموش کنند امروز چه روزی است یا در چه ماه و چه سالی به سر هستیم. آنها گاهی به یاد نمی آورند در حال حاضر کجا هستند .آلزایمر همچنین توان مغز را کاهش می دهد و باعث می شود درک بیمار از آنچه می بیند یا می شنود یا می خواند، مختل شود. مجموعه این عوامل گاهی باعث می شوند بیمار مبتلا به آلزایمر حتی راه خانه اش را گم کند.

۶.اختلال در گفتار و نوشتار: بیماران مبتلا به آلزایمر ممکن است بارها و بارها هنگام صحبت کردن نتوانند کلمه مورد نظرشان را به خاطر آورند و به همین خاطر، حرفشان را ناتمام بگذارند. به مرور، این اختلال گفتاری به حوزه نوشتاری هم سرایت می کند و باعث میشود آنها دچار افت مهارتهای نوشتاری هم بشوند

۷.اختلال در رفتار و شخصیت: در مراحل متوسط و شدید آلزایمر، رفتار، گفتار و احساسات و عواطف بیمار تغییر می یابد و فرد به سمت افسردگی، اضطراب، بدبینی، لجاجت، زودرنجی و پرخاشگری می رود.

♦راه پیشگیری از این بیماری♦

متاسفانه تا کنون، هیچ راه پیشگیری قطعی و موثری برای آلزایمر شناخته نشده است.  اما این نکته اهمیت دارد که  که هرچه خطر ابتلا به بیماریهای قلبی در فرد کاهش یابد، خطر ابتلا به بیماری آلزایمر نیز کمتر خواهد شد. عوامل خطرساز بیماری های قلبی مانند دیابت، فشار خون، چاقی،کم تحرکی و سیگار میتوانند زمینه ساز ابتلا به آلزایمر نیز باشند.همچنین فعال بودن، چه از نظر فیزیکی و چه از نظر ذهنی و اجتماعی، می تواند زندگی را لذت بخش تر و احتمال ابتلا به آلزایمر را کمتر کند.

اگرمی خواهید راهکار های عملی و کاربردی برای کاهش وزن را بدانید ، این مقاله را از دست ندهید.

♦راه های درمان این بیماری♦

+نقش تغذیه در درمان 

مبتلایان به آلزایمر گاهی غذا خوردن را هم از یاد می برند و در بیشتر مواقع، به در دسترس ترین خوراکی ها راضی می شوند. در نتیجه، سیستم ایمنی بدنشان تضعیف می شود. آنها نوشیدن آب و سایر مایعات را نیز هرازگاه فراموش می کنند و به این ترتیب، خود را در معرض کم آبی و یبوست قرار می دهند. مصرف روزانه بین ۶ تا ۸ لیوان آب ،در صورت نداشتن منع پزشکی ،برای مبتلایان به آلزایمر ضروری است. همچنین بهتر است افراد مبتلا ازمصرف مایعات کافئین دارمانند قهوه و نسکافه خودداری کنند تا دچار بی خوابی، تحریک پذیری و پرادراری نشنود.

+نقش ورزش در درمان

ورزش منظم، بخش مهمی از درمان آلزایمر است. روزی نیم ساعت پیاده روی میتواند تا حدودی به بهبود روحیه و حافظه بیمار و ارتقای سطح سلامت
عمومی او کمک کند. ورزش همچنین میتواند به بهبود خواب و پیشگیری از یبوست نیزکمک کند .این نکته را در نظر داشته باشد که  بیمار می تواند در مراحل ابتدایی بیماری به تنهایی پیاده روی کند .البته بهتر است برگه ای در جیب یا کیف او گذاشته شود که اسم و مشخصات و نشانی منزلش
روی آن نوشته شده باشد. ولی در مراحل پیشرفته بیماری به هیچ وجه بیمار نباید به تنهایی از منزل خارج شود.

ورزش و درمان آلزایمر

 

+نقش سبک زندگی در درمان 

به طورکلی میتوان گفت که هرچه سبک زندگی فرد سالم تر باشد، سطح سلامت عمومی آن نیز بیشتر و احتمال ابتلا به آلزایمر  کمتر خواهد بود:

-رژیم غذایی: یک برنامه غذایی کم چرب و سرشار از میوه ها و سبزی های تازه می تواند به سلامت قلب و عروق کمک کند.این نکته را بدانید که بین سلامت قلب و عروق و سلامت حافظه رابطه مستقیمی وجود دارد.

-امگا ۳ :اسید چرب امگا ۳ برای سلامت قلب و مغز مفید است. امگا ۳ را می توان به میزان زیادی در ماهی و گردو یافت و البته کپسول های امگا ۳ نیز در بازار موجودند.

-ویتامین D :ویتامین D تاثیر زیادی در حفظ توان شناختی و همچنین سلامت استخوان ها دارد. مصرف مکمل ویتامین D طبق تجویز پزشک برای این افراد توصیه می شود.

-روابط خانوادگی و اجتماعی: ایجاد روابط خوب خانوادگی و اجتماعی و همچنین به وجود آوردن شبکه مناسبی از حمایتهای بیرونی و امشغول ساختن ذهنی سالم می تواند زندگی را برای بیمارمبتلا به آلزایمر رضایت بخش تر کند.

 داشتن دوست و روابط اجتماعی مناسب در کاهش سطح استرس نیز تاثیر زیادی دارد.برای مطالعه دیگر راهکار های کاهش استرس اینجا کلیک کنید.

منبع : مقاله راهنمای خودمراقبتی آلزایمر در سایت آوای سلامت 

.

.

امیدواریم از مطالعه این مقاله برای شما مفید باشد


در سایت دیجی خاطره بهترین لحظات خود را با دیگران به اشتراک بگذارید. برای نوشتن خاطره خود اینجا کلیک کنید

با دیجی خاطره آنلاین و دیجیتال خاطره نویسی را تجربه کنید.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.