احساس ترحم به خود- تاثیر عادت روی هویت - راز ایجاد کنترل شخصی

احساس ترحم به خود یکی از بی فایده ترین واکنش ها در زندگی است. این احساس نه تنها تغییر مثبتی ایجاد نمی کند بلکه کاملا برعکس عمل می کند. ترحم به خود یک گرداب احساسی است که هرچقدر بیشتر در آن دست و پا بزنید، بیشتر شما را به درون خود می کشد. افرادی که این احساس را از درون خودتان حذف نکنند ممکن است به تدریج دچار خیالات منفی شوند. آنها احساس می کنند که گروهی از افراد و یا حتی کل جهان در مقابلشان قرار گرفته اند. در این صورت ممکن است اطرافیان شخص از او فاصله گرفته و روابط اجتماعی او دچار مشکل شود.

ترحم به خود یک الگوی فکری اشتباه است. اگر شخصی را دیدید که گرفتار این فاجعه شده است می توانید از روش مانگر استفاده کنید. به این صورت که کارتی را با محتوای ” داستانت مرا بسیار ناراحت کرد. تا حالا فردی به بدبختی تو ندیده بودم.” شما با این روش در قالب طنز فرد را مجبور می کنید تا حداقل واقعیت وجود این احساس در خودش را بپذیرد.

وجود این احساس هیچ ارتباطی با مشکلات گذشته شما ندارد

یک فرد موفق تمام اشتباهات و مشکلات ناخواسته گذشته را می پذیرد و مسائل و مشکلات پیش رو را مدیریت می کند. سرزنش کردن دیگران برای مشکلات گذشته و حال، مخصوصا پدرو مادر، تاریخ انقضا دارد. اگر هنوز هم والدینتان را مسئول مشکلات خود می دانید پس سزاوار مشکلات هستید و هنوز به بلوغ فکری کامل نرسیده اید.

نکته دوم اینکه وقایع ناخوشایند دوران کودکی ، مثل طلاق و یا مرگ یکی از والدین و …، با میزان رضایت و موفقیت افراد در زندگی رابطه بسیار کمی دارد. مارتین سلیگمان ، رئیس پیشین انجمن روانشناسی آمریکا ، با تحقیقات فراوان این موضوع را ثابت کرده است. آن چیزی که بیشتر روی استعداد و در نتیجه میزان موفقیت ما تاثیر دارند نحوه توزیع تصادفی ژن های ما هستند. پس  اگربه دنبال حل موضوع نیستید و می خواهید عاملی را برای مشکلات کنونی خود پیدا کنید ژن هایتان را مقصر بدانید.

کلام آخر: رهایی از احساس ترحم به خود کلید طلایی سلامت ذهنی است

این را به خاطر داشته باشید که هیچ کس کامل نیست. همچنین زندگی سرشار از فراز و نشیب ها و خوشی ها و ناخوشی هاست. اگر می خواهید مشکلات زندگتان را حل کنید به فکر بهانه تراشی نباشید و راه حل های مناسبی را برای حل آنها پیدا کنید. شکایت کردن از زندگی فقط اتلاف وقت است. احساس ترحمبه خود باعث می شود که شما نتوانید برای غلبه بر ناراحتی های خود کاری انجام دهید. علاوه بر این مسائل ناشی از خودتخریبی را هم به مشکلات شما اضافه می کند.


هر وقت فکر کردید یک موقعیت یا یک فرد خاص دارد زندگی شما را تباه می کند،درواقع خودتان هستید که دارید زندگیتان را تباه می کنید. احساس یک قربانی را داشتن فاجعه بار ترین شیوه گذران زندگی است. چارلی مانگر


این مقاله از فصل ۲۴ کتاب هنر خوب زندگی کردن انتخاب شده است. شما می توانید مقالات حسابداری ذهنی ، تله روراستی، اثر معکوس، هنر نه گفتن ، شناختن تله تمرکز ، راهکارهای افزایش پول و ثروت  ،شناخت نقاط قوتتان  ، راهکار ایجاد تغییر در خودتان به بهترین شکل ممکن ، هنر نادیده گرفتن نظر دیگران و رهایی از دغدغه های اضافیکه مربوط به همین کتاب است را در سایت دیجی خاطره بخوانید.

.

.

امیدوارم با مطالعه مقاله حذف احساس ترحم به خود یک قدم به زندگی ایده آل نزدیک شوید


در این سایت می توانید  بهترین لحظات خود را با دیگران به اشتراک بگذارید.برای شروع خاطره نویسی اینجا کلیک کنید

با دیجی خاطره آنلاین و دیجیتال خاطره نویسی را تجربه کنید

.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.