استرس مخرب و آزاردهنده و افکار منفی و سردردهایی با شروع ناگهانی - رو به رو شدن و نادیده نگرفتن مشکل و سختی و حل کردن آن - ترس از شکست و عدم موفقیت و نداشتن انگیزه

گاهی زندگی بسیار سخت می شود. گاهی اتفاقی می افتد که هیچ کنترلی بر آن ندارید و حس می کنید که انگار سررشته زندگی تان از دست شما خارج شده است؛ مثلا یکی از عزیزا نتان جانش را از دست می دهد. ورشکست یا بیکار می شوید.یکی از بلایای طبیعیمثل سیل رخ می دهد و… گاهی نیز مشکلات و سختی های دیگری در زندگی به وجود می آید که کم اهمیت ترند. مثلا جروبحث با یکی از نزدیکان یا قطع رابطه با یکی از دوستان. چنین وقایعی ممکن است برای مدت کوتاهی زندگی تان را دشوار کند و طبیعی است که در چنین شرایط دشواری، حفظ آرامش و امید و نشاط درونی بسیار دشوارتر (اما نه غیرممکن) می شود و استرس های مخرب به سمت شما هجوم می آورد.

بحرانهای زندگی، تجربه هایی هستند که استرس بسیار زیادی به ما تحمیل می کنند. البته هر فردی در زندگی اش فراز و فرود هایی را تجربه می کند اما زندگی بعضی ها پرتنش تر و پرچالش تر است. به هر حال، این بحران ها ماندگار نیستند .افرادی که در هنگام مواجهه با بحران ها  انعطا ف پذیرترند، آمادگی بیشتری برای مواجهه با بحران های زندگی دارند و معمولا می توانند به شیوه های سالم به مشکلات و بحران های زندگی واکنش نشان دهند.

تعریف و انواع استرس

استرس وضعیتی است که یک واکنش بیولوژیکی خاص را در بدن ایجاد می‌کند. هنگامی ‌که شما یک تهدید یا یک چالش بزرگ را درک می‌کنید، برخی مواد شیمیایی وهورمون‌‌ها در بدن شما افزایش می‌یابد که موجب ایجاد واکنش‌های اضطرابی می‌شوند. وقتی دچار استرس می شوید، مغز شما هورمون هایی ترشح می کند که اگر بدنتان چند روز در معرض آن هورمون ها باشد، مغزتان آسیب خواهد دید. استرس در صورتی که به خوبی مهار و مدیریت نشود، مزمن می شود و استرس می تواند سطح شادی و نشاط درونی شما را به شکل محسوسی کاهش دهد و حتی به احساس افسردگی منجر شود و عملکرد حافظه را مختل کند.

بهتر است بدانید که تمامی استرس هایی که در موقعیت های متفاوت تجربه میکنید مضر نیستند.استرس ها را می توان به دو گروه کلی تقسیم کرد:استرس خوب و استرس بد.

استرس خوب، در واقع، همان واکنش طبیعی به یک محرک تنش زاست که به نتایج مثبتی ختم می شود. مثلا باعث می شود یک ورزشکار  تمرین های دشوار و طولانی را تحمل کند تا در نهایت در مسابقه برنده شود و پس از کسب پیروزی، به اعتماد به  نفس بیشتری دست پیدا کند. (اگر میخواهید راه های موثری را بری افزایش اعتماد ب نفس بدانید این مقاله را از دست ندهید.) اما استرس بد، نوعی واکنش زیان بار و ناسالم نسبت به منبع تنش زاست که غالبا به نتایج  منفی ختم می شود؛ مثلا باعث می شود ورزشکار تمرکز فکری اش را از دست بدهد و به خاطر احساس ناامیدی، بی انگیزه شود و تسلیم شود.

 

مهارت ها و راهکار های عملی برای مدیریت اضطراب

مهارت های مدیریت استرس، در واقع، راهکارهایی هستند که می توان به کمک آنها از بروز آثار زیان بار استرس جلوگیری کرد. با یادگیری و استفاده از مهارت های تصمیم گیری مسوؤلانه می توان به بهترین نحو با عوامل تنش زا مواجه شد و به تنش زدایی پرداخت. راهکارهای ساده ای مانند ورزش منظم و تغذیه سالم می توانند در حفظ سلامت و مدیریت استرس به ما کمک کنند. این راهکارها عبارتند از:

∴مهارت تصمیم گیری∴

از مهارت های تصمیم گیری مسوؤلانه استفاده کنید. استفاده از این مهارت ها در شرایط سخت باعث می شود کمتر احساس اضطراب کنید و برای رفع موانع و مشکلات زندگی تان اعتماد به نفس بیشتری داشته باشید.

∴خواب کافی∴

به قدر کافی بخوابید و خوب استراحت کنید. بدون استراحت و خواب کافی، کاهش سطح استرس کار سختی است. استراحت باعث می شود فشار خون و ضربان قلب متعادل شود و عضلات از تنش و انقباض رها شوند. خواب و استراحت کافی، شما را برای مواجهه با چالش های زندگی روزمره تان آماده تر می کند.

 

∴ورزش و فعالیت بدنی∴

از فعالیت های جسمانی و ورزش های گروهی غافل نشوید. ورزش و فعالیت  جزو مهمترین منابع مدیریت استرس هستند.

∴مدیریت زمان∴

اصول مدیریت زمان را یادبگیرید. اگر هر روز کارهای زیادی برای انجام دادن دارید، یک تقویم روزانه برای خودتان دست و پا کنید. کارهای هر روزتان را اولویت بندی کنید. گاهی بهتر است کارهای دشوارتر را زودتر به انجام دهید.( اگر می خواهید درباره اهمیت نوشتن کارها و اهدافتان بیشتر بدانید پیشنهاد ما به شما مطالعه این مقاله است.)

∴نوشتن∴

بنویسید. نوشتن، راهکار سودمندی در بیان احساسات است و می تواند به شما کمک کند آسان تر از پس استرس هایتان برآیید. درباره استرس هایتان در یک دفترچه یادداشت، هرچه خواستید، بنویسید.

∴رفاقت∴

دوستی هایتان را بیشتر و گسترده تر کنید. وقتی با دوستان خود هستید، به آسانی می توانید احساسات و استرس هایتان را با خیال راحت و بدون ترس از قضاوت شدن، به اشتراک بگذارید. این کار باعث می شود استرس شما کاهش یابد. ضمن این که ممکن است برخی از دوستان شما نیز توصیه هایی ارائه کنند که عمل به آنها باعث شود استرس تان کمتر شود..( اگر به دنبال راهکاری برای ایجاد و حفظ یک رابطه اصولی و دوستانه با دیگران هستید خواندن این مقاله به شما کمک خواهد کرد.)

 

توانایی برقراری ارتباط مناسب و استرس

∴مشورت∴

با والدین، معلمان یا یکیا ز بزرگترهای موردا طمینان خود صحبت کنید. آنها می توانند به حرف ها و استرس های شما گوش بدهند و با توجه به تجربیاتی که دارند، توصیه های سودمندی به شما ارائه کنند.

∴کمک به دیگران∴

به دیگران کمک کنید. کمک به دیگران می تواند نگرش متفاوتی به شما بدهد که تحمل و تدبیر شرایط پرتنش برایتان آسان تر شود.کمک به دیگران همچنین یکی از گام های رسیدن به موفقیت است .( اگر میخواهید یک قدم به سوی موفقیت بردارید این مقاله را از دست ندهید.)

∴مراقبت از گل و گیاه∴

از گل و گیاه مراقبت کنید. این کار می تواند شادی آور و رضایت بخش باشد و میزان استرس هایتان را کاهش دهد.

∴اصلاح نگرش ها∴

دیدگاه خود را تغییر دهید. منظورا ز تغییر دیدگاه،این است که به موانع و مشکلات زندگی به چشم چالش هایی نگاه کنید که باید با آنها بجنگید وا ز آنها عبور کنید.ا ین تغییر دیدگاه باعث می شود تلقی مناسب تری از شرایط داشته باشید و مثبت اندیش تر به مسایل خود نگاه کنید.

∴شوخ طبعی∴

شوخ طبع باشید. خندیدن می تواند راهکار مثبت و مناسبی در مدیریت استرس تلقی شود. خنده ای که از ته دل باشد، می تواند شما را آرام تر کند و باعث کاهش ضربان قلب، فشار خون و انقباض عضلانی در شما شود.

∴نفس عمیق∴

از تکنیک های تنفس استفاده کنید. تنفس عمیق و آرام می تواند به آرام سازی ذهنی و بدنی شما کمک کند و مرحله هشدار استرس (جنگ و گریز) را متوقف سازد.

منبع:مقاله حفظ سلامت روان در ۷ حرکت منتشر شده در سایت آوای سلامت 
.

.

.

 امیدواریم با این مقاله مهارت های موثر و کارآمدی را برای کنترل استرس یه شما معرفی کرده باشیم

در سایت دیجی خاطره بهترین لحطات خود را با دیگران به اشتراک بگذارید.برای به اشتراک گذاری خاطره خود اینجا کلیک کنید.

با دیجی خاطره آنلاین و دیجیتال خاطره نویسی را تجربه کنبد.

 

4 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.