افکار درونی خود را کنترل کنید و از زندگی لذت ببرید.جایگزینی ایده ها - کشف استعداد و توانایی ها و راهکارهای استعدادیابی برای دانستن آنها

برخی از ما تمام مدت درگیر قضاوت ها و افکار درونی خودمان هستیم. البه این افکار متوقف نخواهد شد. ممکن است صدایی آرام زیر گوشمان زمزمه کند:« اصلا به درد هیچ کاری نمی خوریم.» گاهی اوقات متوجه نیستیم که چقدر به این صدا اعتقاد داریم . تمام روز کار می کنیم تا بر استرس روحی و روانی خود مسلط شویم.(راه های تسلط بر استرس را نمی دانید. پیشنهاد ما به شما مطالعه این مقاله است.) زندگی خودمان را نجات دهیم. اگر نتوانیم چرخ زندگی را بچرخانیم تسلیم می شویم و هرگز به جایی که در زندگی می خواستیم نمی رسیم و ممکن است هیچ وقت به شادی و یا شغلی که آرزویش را داریم نرسیم.

|گفت و گو های درونی و افکار خود را بشناسید|

چه فردی برون گرا یا درون گرا و چه خلاق یا عملگرا باشیم،مقدار زیادی از وقتمان را برای صحبت با خودمان صرف می کنیم.در هنگام ورزش ،کار ، مطالعه و حتی خواب این کار را انجام می دهیم. حتی درهمین لحطه هم با خودمان حرف می زنیم.

طبق تحقیقات انجام شده روزانه پنجاه هزار فکر از ذهن ما می گدرد. این افکار غالبا در باره موضوعاتی هستند که خودمان درباره آنها صحبت می کنیم. یا ترجیح می دهیم از ذهنمان عبور نکنند. یا تلاش می کنیم آن افکار را شکست بدهیم. اما این را بدانید که ما هیچ دخالتی در این افکار واکنشی خودکار نداریم . اما درباره افکار با معنا و پراهمیت اختیار زیادی داریم. افکار با معنا بدون برنامه ریزی قبلی بروز نمی کنند. مکالمه هایی که در طول روز درگیرش هستیم تاثیر زیادی بر کیفیت زندگی ما دارد.

طرز بیانی که برای که برای تفسیر شرایط خود به کار می بریم،دقیقا نشان می دهد که از چه زاویه ای به آنها نگاه می کنیم،تجربه شان کرده ایم و چگونه در بطن آن شرایط حضور داریم. این موضوع مستقیما بر نحوه برخورد ما با زندگی و مواجهه با مشکلات بزرگ و کوچک تاثیرگذار است. خودگویی های ذهنی مثبت می تواند روحیه ما را بالا ببرد و اعتماد به نفسمان را تقویت کند. این خود گویی ها می تواند یکی از ارکان کلیدی زندگی شاد و موفق باشد.البته خبر بد اینکه خودگویی های منفی نه تنها حال روزمان را بهم می ریزد،حتی می تواند ما را سرگردان کند. به علاوه موجب مشکلات کوچکی شود که رفته رفته بزرگ می شوند و حتی مشکلاتی را به وجود می آورند که قبلا وجود خارجی نداشته اند.

می خواهید راهکار های عملی و تاثیر گذار را برای افزایش اعتماد به نفس خود را در این مقاله بشناسید .

|مرز بین موفقیت و شکست|

آلبرت الیس می گوید:«اگر احساسات متاثر از تفکر باشد پس می توان با کنرل دقیق افکار دیگران یا با تغییر خودگویی های ذهنی که خالق احساسات هستند ، احساسات افراد را تحت تسلط درآورد.» معنی این جمله به زبان یاده این است که روش تفکرمان یا حرف زدن درباره تجربه هایمان،می تواند حس ما را نسبت به آتها تغییر دهد.

بعضی مواقع جملاتی مثل « همیشه کار ها را خراب می کنم.» و یا «این بدترین چیزی بود که برایم پیش آمد.» را در موقعیت ها و لحظاتی به کار می بریم که وقتی دوباره به آن لحظات فکر می کنیم،تازه متوجه می شویم که خیلی مهم نبوده اند. برخی از اعمال و حرف هایمان منطقی نیستند. اما به هر حال آنها را انجام می دهیم. حتی به این موضوع توجه نمی کنیم که پس مانده درگیری های فکری خود،چه بلایی سر خودمان می آوریم.

این را بدانید که این خودگویی های منفی درونی اصلا زندگی را راحت و شیرین تر نمی کنند. بلکه هر چه بیشتر درباره سختی کاری با خودمان حرف بزنیم برایمان سخت تر به نطر خواهد رسید. از آنجاییی که دائما به جریان افکار درونی خود عادت کرده ایم،در اغلب موارد به تاثیر افکار منفی در روحیه و رفتارمان توجه نمی کنیم. برای رهایی از این افکار بهتر است به خواسته منطقی خود درباره انجام  و یا ترک یک کار گوش دهیم.

|چگونه کلام زندگی ما را متحول می کند ؟؟|

تاثیر نوع حرف زدن ما فقط برای همان لحظه نیست.این تاثیر می تواند در ناخودآگاه ما نفوذ کرده و افکار و اندیشه و رفتار ما را در بلند مدت تغییر دهد. در زندگی روزمره، طرز صحبت کردن ما با خودمان و دیگران،به شکل آنی درک و دریافتمان نسبت به زندگی روزمره را شکل داده و تاثیر مستقیمی بر رفتار ما در همان لحظه می گذارد. به عنوان مثال اگر شخصی موفقیت را خیلی نزدیک ببیند نه تنها برای رسیدن به آن مصمم است،بلکه در تمام مدت با آن و برای آن زندگی می کند.زیرا اعتقاد به موفقیت قسمت مهمی از رسیدن به آن است.(راه های دیگر برای رسیدن به موفقیت را در این مقاله به شما معرفی کرده ایم.)


وقتی زندگی روی تلخش را به تو نشان می دهد این نه تنها بدشانسی تو نیست بلکه با تحمل آن با شایستگی به سعادت
خواهی رسید.

مارکوس آئورلیوس


♦تربیت دوباره ذهن و فکر،هر بار با یک کلمه

هنگامی که تجربه حدیدی را در زندگی به دست می آوریم،مغز ما دائما گذرکاه های عصبی تنظیم می کند که مسئول کنترل رفتار ما هستند.جالب است بدانید که ما فکرمان را در مسیری هدایت می کنیم که آگاهانه این گدرگاه ها را برای خودمان تدیل می کند.ساده ترین راه برای شکل دادن به این افکار از طریق خودگویی های آگاهانه است. این نوع صحبت ها مانند میانبر عمل کرده و زندگی ما را کنترل می کنند.پس ما می توانیم احساسات خود را با هدایت افکارمان تعیین کنیم همچنین می توانیم با آگاهی و تلاش به واسطه زبانی که استفاده می کنیم،افکار خود را تغییر دهیم.البته این تغییر به تحمل و اشتیاق به تغییر در ما بستگی دارد.مهم نیست که زندگی چقدر چالش برانگیز و اضطراری است.اینکه چطور با شرایط برخورد کنیم بزرگترین اختیار و قدرت را در چگونگی تغییر آنها به ما خواهد داد.

 

اعتماد به نفس و کنترل افکار درونی

 

|با خودتان جدی صحبت کنید|

بهتر است برای تغییری بنیادی در افکار منفی خود خودگویی ها را از حالت داستان گونه به حالتی جدی و جسورانه تغییر دهیم. با این کار افکار منفی ذهنمان را نادیده گرفته و تمام قدرت و انرژی خود را همین حالا و همین جا بکار می بریم.

یکی از دلایل پشت گوش انداختن فهرست کار هایی که برای آینده خودمان تهیه کرده ایم این است که معمولا از زبان آینده برای برای آن ها استفاده می کنیم .(اگر هنوز فهرستی از اهدافتان تهیه نکرده و اهمیت آن را نمی دانید،این مقاله را بخوانید.) مثلا از کلمه بعدا برای انجام کارها در آینده استفاده می کنیم.این کلمه به این معنی است که ابتدا با شوق و اشتیاق کاری را شروع می کنیم اما بعدا که در عمل با مشکل مواجه می شویم،قولی که به خودمان داده بودیم را نادیده می گیریم.

تاثیر کاربرد زبان جسورانه و لحظه ای نه تنها قدرتمند است، بلکه اثری فوری و آنی دارد. بین جمله «من قوی هستم.» و «من میخواهم قوی باشم.» تفاوت زیادی وجود دارد. جمله «من قوی هستم» مربوط به لحظه حال زندگی ماست در حالی که جمله « من میخواهم قوی باشم.» بیشتر به زمان آینده مربوط می شود. پس بیایید جدی و جسورنه حرف زدن را در زندگی خود امتحان کنیم .وقتی می خواهیم با لحن داستان گونه صحیت کنیم جلوی خودمان را بگیریم.

*این مقاله خلاصه ای ار فصل اول کتاب “خودت را به فنا نده “است. برای مطالعه خلاصه فصل دوم این کتاب اینجا کلیک کنید *

.

.

 

شما می توانید در این سایت بهترین لحظات خود را با دیگران به اشتراک بگذارید. برای نوشتن خاطره خود اینجا کلیک کنید

با دیجی خاطره آنلاین و دیجیتال خاطره نویسی را تجربه کنید 
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.