دل نوشته انگیزشی به وجود آرودن و ایجاد عادتهای جدید - عادت

بهترین روش برای ایجاد عادت جدید چیست ؟

در مقالات قبلی درباره اهمیت عادتها در موفقیت و رسیدن به اهداف صحبت کردیم. همچنین فاکتوهای مهم برای ساختن عادت جدید را برای شما بازگو کردیم . در این مقاله قصد داریم شما را با راهکار ایجاد عادت جدید با صرف کمترین انرژی ممکن آشنا کنیم.انگیزه یک عامل مهم برای تغییر عادت ها و به وجود آوردن عادتهای جدید است. انگیزه ی اکثر افراد برای انجام کارهای راحت تر بیشتر است. به این علت که انرژی یک فاکتور مهم برای عملکرد بدن شماست. بنابراین مغزتان به گونه ای برنامه ریزی شده که درهر فرصتی آن را ذخیره کند. پس شما به انجام کارهایی گرایش بیشتری دارید که به کار کمتری احتیاج داشته باشد. در حالت کلی می توان گفت هر اقدامی به انرژی معینی احتیاج دارد. هرچقدر انرژی بیشتری برای شروع کار نیاز باشد، احتمال رخ دادن آن کتر است.

چرا برای تغییر عادتها بهتر است آنها را ساده کنیم ؟

بگذارید با مثالی شروع کنیم. اگر هدفتان این باشد که روزی ۱۰۰ دراز نشست انجام دهید،به انرژی زیادی نیاز دارید. در ابتدای کار هیجان و انگیزه ی بالایی دارید. پس قدرت لازم برای شروع را دارید. اما ممکن است بعد از چند روز این تلاش زیاد حس تنبلی و خستگی مفرط را در شما ایجاد کند. پس بهترین راه این است که با خودتان قرار بگذارید روزی ۵ دراز نشست انجام دهید. در این صورت به انرژی خاصی برای شروع کار نیاز ندارید. هر چقدر برای ایجاد عادت جدید به انرژی کمتری نیاز داشته باشید، احتمال وقوع آن بیشتر است. برای به وجود آوردن عادتهای جدید لازم است آنها را تا حدامکان ساده کنید.

این نکته هم مهم است که قطعا شما می توانید کارهای سخت و دشوار را انجام دهید. مشکل آنجاست که ممکن است بعضی روزها حس و حال انجام آن کار را نداشته و بخواهید تسلیم شوید. در این روزهای خاص هم می توانید شرایط را به نفع خودان تغییر دهید و با چالش های زندگی مبارزه کنید. هرچقدر سختی و اصطکاک کمتری در زندگی داشته باشید شخصیت قدرتمند درون شما راحت تر شکل می گیرد. صحبت ما این نیست که کارهای سخت را انجام ندهید. برای ایجاد و شکل گیری عادت های دشوار آنها را تا جای ممکن ساده کنید. برای به وجود آوردن عادتهای جدید لازم است کمی به خودتان آسان بگیرید.

چگونه با تلاش کمتر سود بیشتری به دست بیاوریم ؟

به جای تلاش برای مقابله با اصطکاک های زندگی سعی کنید آنها را از بین ببرید. برای این کارمی توانید محیط اطرافتان را بهینه سازی کنید تا تغییر عادتها برای شما آسان تر شود. وقتی تصمیم گرفتید عادت جدیدی را شروع کنید آن را در میان بخش های روتین زندگی خودتان قرار دهید. وقتی یک رفتار در جریان زندگی شما جا بگیرد،شکل دهی و تغییر آن راحت تر می شود. مثلا اگر باشگاه در مسیر رفت و آمد محل کارتان باشد شروع عادت ورزش کردن در شما چندبرابر می شود. ولی اگر این باشگاه آن طرف خیابان هم باشد کار شما سخت تر شده و مجبورید مسیر اصلی خود را تغییر دهید.

برای شروع عادت جدید آن را در محیطی انجام دهید که برای انجام عادت بهینه شده باشد. می توانید از این روش برای رفع عادتهای بد هم استفاده کنید. به این صورت که محیط را طوری تغییر دهید که اصطکاک آن برای انجام عادات مثبت کمتر و برای عادات منفی بیشتر شود. برای تغییر عادتها فقط لازم است راهکار های ساده ی کتاب عادتهای اتمی را بدانید.

روشهای آماده سازی محیط برای ایجاد عادت جدید

هر زمان که محیط را برای ساختن عادت جدید بهینه کنید برای قدم بعدی آماده خواهید شد. راه های زیادی برای سازگاری محیط با عادتها وجود دارد. چند مثال از این تغییرات کوچک شامل موارد زیر است:

  • برای داشتن یک صبحانه ی سالم از شب قبل کتری را روی اجاق بگذارید. روغن را روی اپن قرار داده و کاسه و بشقاب ها را از قبل آماده کنید.
  • اگر دوست دارید نقاشی بکشید ، ابزارنقاشی را روی میزتان بگذارید تا راحت تر به آنها دسترسی داشته باشید.
  • میخواهید ورزش کنید، پس لباس و ساک ورزشی خود را از قبل آماده کنید.
  • برای بهبود رژیمتان آخر هفته مقدار زیادی میوه و سبزی خرد کنید و آنها را داخل ظروف سربسته قرار دهید. در این صورت در طول هفته به خوراکی های سالم دسترسی دارید.

راه های ساده ی زیادی وجود دارند که میتوانید عادتهای خوب را با کمترین مقاومت و اصطکاک ممکن پیش ببرید. برای به وجودآوردن عادتهای جدید محیط را برای انجام آنها فراهم کنید.

اجرای تکنیک سازگاری محیط برای رفع عادتهای بد

می توانید از تکنیکی که در بالا گفته شد برای رفع عادتهای بد استفاده کنید. به این صورت که محیط را طوری تغییر دهید که انجام آن عادتها برایتان سخت باشد. مثلا اگر متوجه شدید که زیاد تلوزیون تماشا می کنید  آن را از پریز بکشید. سپس با خودتان قرار بگذارید که در زمان های مشخصی آن را روشن کنیدو. این کار یک اصطکاک مثبت برای رفع این عادت ایجاد می کند. اگر این روش جواب نداد میتوانید باتری کنترل را هم دربیاورید. در این صورت برای تماشای تلوزیون به انرژی زیادی نیاز دارید. هرچقدر اصطکاک ایجاد شده را بیشتر کنید احتمال انجام آن عادت کمتر است.

البته ایجاد اصطکاک های کوچک هم نقش زیادی در رفع عادتهای بد شما دارند. شاید این اصطکاک ها عادتهای بد شما را به طور کامل از بین نبرند. ولی یک مقدار از آنها می تواند تفاوت بین معتاد شدن به یک عادت خوب یا لغزیدن به سمت عادتهای بد را مشخص کند. اگر تعداد این اصطکاک ها به حد مطلوبی برسند و محیط به گونه ای طراحی شود که به وجود آوردن عادتهای جدید خوب ساده تر و رفتار بد سخت تر باشد، تاثیر زیادی را مشاهده خواهید کرد.


زندگی خود را به گونه ای تغییر دهید که مهم ترین اقدامات شما به ساده ترین شکل ممکن انجام شود . جیمز کلیر


این مقاله  خلاصه ای از فصل دوازدهم  کتاب عادتهای اتمی است . شما می توانید خلاصه ی فصل اول، دوم ، سوم ، چهارم ، پنجم ، ششم  ، هفتم ، هشتم ، نهم  ، دهم  و یازدهم این کتاب را در این سایت بخوانید.

.

.

امیدوارم مطالعه مقاله ” ایجاد عادت جدید ” برای شما مفید باشد


در این سایت می توانید  بهترین لحظات خود را با دیگران به اشتراک بگذارید.برای شروع خاطره نویسی اینجا کلیک کنید

با دیجی خاطره آنلاین و دیجیتال خاطره نویسی را تجربه کنید

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.