تغییر شرایط کنونی شما با تصمیم گیری و بهترین انتخاب - روشهای شروع عادت جدید

در مقالات قبل درباره ی مراحل تغییر عادتها و اولین مرحله ی آن یعنی آشکار سازی عادتها صحبت کردیم . در این مقاله سعی داریم شما را با روشهای شروع عادت جدید آشنا کنیم. همانطور که در مقالات قبل گفتیم سرنخ ها یی که باعث تحریک عادت می شوند ، به شکلهای متفاوتی ظاهر می شوند.دو مورد از رایج ترین سرنخ ها زمان و موقعیت مکانی هستند. هدف و مقصد شما این دو سرنخ را تقویت می کند. به این صورت که وقتی موقعیت الفا پیش آمد شما واکنش بتا را اجرا خواهید کرد. در کل می توان گفت افرادی که برنامه ی ویژه ای برای زمان و مکان اجرای یک عادت جدید دارند، بیشتر از بقیه پیگیر آن خواهند شد. به عنوان مثال اگر فقط بگویید میخواهم سالم تر غذا بخورم،اجرای آن را به شانس واگذار کرده اید.

به این علت که راجب زمان و مکان هدف خود صحبت نکردید. پس امسدوارم که فقط آن هدف را به خاطر داشته باشید یا ممکن است در زمان صحیح انگیزه ی لازم را نداشته باشید. پس اهدافتان را شفاف کنید تا موجب بی انگیزه شدن شما نشود. مثل بعضی ها نباشید که کل زندگی خود را منتظر زمان صحیح و حضور در مکان درست هستند. پس برنامه خود را با دقیق ترین جزئیات از پیش تعیین کنید تا حس آن لحظه شما روی هدفتان تاثیر نگذارد. علاوه بر این مورد تعیین دقیق اهدافتان به شما کمک می کند که مسائل حاشیه ای و انحرافی را بشناسید و به آنها نه بگویید. دلیل منحرف شدن بعضی افراد از مسیر درست خواسته هایشان هم همین است . آنها دقیقا نمی دانند چه خواسته ای دارند و به دنبال چه چیزی می گردند.

یکی ار موثرترین روشهای شروع عادت جدید ، زنجیره سازی آنهاست

همه ی ما هر روز عادتهای روتین مخصوص به خودمان را انجام می دهیم. یکی از بهترین راه های ساخت یک عادت جدید شناسایی عادات فعلی جا دادن رفتار جدید بین آنهاست. این روش همان زنجیره سازی عادتهاست. در این روش شما به جای این که زمان و مکان مشخصی برای عادت جدیدتان معلوم کنید آن را با عادتهای قبلی جفت می کنید. برای این کار اول مقاله آشکارسازی عادتها را بخوانید تا بتوانید عادتهای بد و خوبتان را تفکیک کنید. سپس عادت جدید را بین عادتهای خوبتان جای بدهید. این روش درصد پایبندی شما به آن رفتار را افزایش می دهد. با تکرار این روش می توانید زنجیره ای از عادات مثبت را ایجاد کنید که هر کدام از آنها مثل سرنخی برای عادتهای بعدی است. درواقع هر عادت می تواند هدایتگر عادت بعدی باشد.

راز ایجاد یک زنجیره ی موفق از عادتها انتخاب سرنخ صحیح و شفاف برای شروع فعالیتها است. سرنخ های شفاف و قابل اجرا را انتخاب کنبد. به عنوان مثال اگر می خواهید کاری را در زمان ناهار انجام دهید مشخص کنید که آیا قبل، بعد و یا در حین صرف نهار می خواهید آن کار را انجام دهید. به عنوان مثال بگویید بعد از اینکه ناهار خوردم یک ساعت را صرف مطالعه می کنم. این دقت اهمیت بالایی دارد. هرچقدر عادت جدید خود را با دقت بیشتری به یک سرنخ خاص پیوند بزنید، احتمال اینکه در زمان مشخص شده آن را به خاطر بیاورید و به آن پایبند باشید بیشتر است.

کلام آخر : بگذارید عادتهای جدید در متن زندگی شما قرار بگیرند :

به عادتهایتان زمان و فضا بدهید تا در دنیای شما زندگی کنند. هدف از زنجیره سازی عادتها این است که با تکرار کافی، بتوانید عادت جدید را در بهترین زمان و مکان انجام داده و برای انجام آن عادت دنبال توضیح و دلیل نباشید. اگر می خواهید عادتها با وجودتان پیوند بخورند از روش زنجیره سازی عادتها استفاده کنید.

بهترین نکته در این روش این است که زمان و مکان را به صورت خودکار در خوش جای داده است. اما حواستان باشد که عادت جدید را در بهترین موقعیت قرار دهید. به عنوان مثال اگر می خواهید مدیتیشن را به برنامه هایتان اضافه کنید صبح را انتخاب کنید. در کل زمانی که احتمال بیشترین برای موفقیت دارید را درنظر بگیرید.

این مقاله  خلاصه ای از فصل پنجم  کتاب عادتهای اتمی است . شما می توانید خلاصه ی فصل اول، دوم ، سوم و چهارم این کتاب را در این سایت بخوانید.

.

.

امیدوارم مطالعه مقاله ”  روشهای شروع عادت جدید ” برای تغییر عادتهایتان مفید باشد


در این سایت می توانید  بهترین لحظات خود را با دیگران به اشتراک بگذارید.برای شروع خاطره نویسی اینجا کلیک کنید

با دیجی خاطره آنلاین و دیجیتال خاطره نویسی را تجربه کنید

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.