بین چاقی و فشار خون به اندازه یک تار مو فاصله است

در افرادی که از مشکل فشار خون رنج می برند ؛احتمالا یکی از نخستین توصیه هایی که از پزشکان  این است که وزن خود را کم کنند. اضافه وزن، حالتی است که در آن، وزن فرد از مقدار وزن استاندارد بر حسب قد بیشتر باشد ولی چاقی حالتی است که در آن، چربی ذخیره در بدن به حدی  افزایش یافته که تهدیدی جدی برای سلامت فرد محسوب میشود.  اضافه وزن و چاقی از مهمترین عوامل خطرساز فشار خونبالا هستند و می توانند
زمینه ساز ابتلا به بیماریهای غیرواگیری مانند سکته های قلبی و مغزی، دیابت نوع ۲ و برخی سرطانها باشند. به همین دلیل، آشنایی با راههای
کنترل و کاهش وزن میتواند به پیشگیری از ابتلا به فشار خون بالا کمک کند.

اگر به دنبال یک ورزش اصولی برای کاهش وزن خود هستید این مقاله ار از دست ندهید

|شناختن محدوده BMI و تشخیص چاقی و لاغری|

نمایه توده بدنی شاخص سادهای برای ارزیابی نسبت وزن به قد است که برای طبقه بندی چاقی و اضافه وزن در افراد بزرگسال مورد استفاده قرار میگیرد. این شاخص از تقسیم وزن (بر حسب کیلوگرم)  بر مجذور قد (بر حسب متر) به دست می آید.
– اگر نمایه توده بدنی شما بین ۱۸/۵ تا ۲۴/۹ باشد، وزن شما طبیعی تلقی می شود.
– اگر نمایه توده بدنی شما بین ۲۵ تا ۲۹/۹ باشد، شما دچار اضافه وزن هستید.
– اگر نمایه توده بدنی شما بین ۳۰ تا ۳۴/۹ باشد، شما دچار چاقی متوسط هستید.
– اگر نمایه توده بدنی شما بین ۳۵ تا ۳۹/۹ باشد، شما دچار چاقی شدید  هستید.
– اگر نمایه توده بدنی شما بیشتر از ۴۰ باشد، شما دچار چاقی خیلی شدید هستید.

|عوارض و عواقب چاقی|

۱. بیماریهای قلبی :چاقی باعث بروز مشکلات قلبی مثل بزرگ شدن قلب، نارسایی قلبی و سکته قلبی میشود.

۲. افزایش فشار خون: این را بدانید که فشار خون بالا در افراد چاق بین ۲ تا ۶ برابر بیشتر از افرادی است که اضافه وزن ندارند.

۳. افزایش قند خون یا دیابت: چاقی عامل اصلی ایجاد دیابت نوع ۲ است، زیرا افزایش چربی باعث افزایش مقاومت بدن به اثر هورمون انسولین می شود. در نتیجه  این هورمون نمیتواند با مقادیر طبیعی قبلی، وظیفه خود را که کنترل قند خون است، به درستی انجام دهد که خود یکی از عوامل خطرساز مهم برای سلامتی  محسوب می شود.

۴. درگیری عروق مغزی به صورت سکته مغزی: چاقی باعث  رسوب چربی در جدار سرخرگ ها میشود که میتواند سرخرگهای مغزی را نیز درگیر کند .اگر لخته خونی در این عروق باریک ایجاد شود، میتواند به طور ناگهانی باعث انسداد جریان خون در مغز  شود و به سکته مغزی را به دنبال داشته باشد.

۵.اختلال در چربی های خون: رژیمهای غذایی که دارای مقدار زیادی چربیهای اشباع شده مثل گوشت قرمز یا غذاهای سرخ شده هستند، می توانند علاوه بر ایجاد چاقی، باعث بالا رفتن کلسترول بد خون و پایین آمدن سطح کسترول خوب در خون شوند. در طولانی مدت اختلال در سطح چربی های خون، باعث گرفتگی عروق می شود.

۶.درگیری کیسه صفرا: به علت تجمع چربی اضافی در بدن افراد چاق، کلسترول بیشتری نیز در بدن آنها وجود دارد که این کلسترول اضافی میتواند در کیسه صفرا رسوب کند و باعث سنگ کیسه صفرا شود.

۷. سرطانها: انواع متنوعی از سرطان ها با اضافه وزن همراه هستند. از انواع آنها می توان به سرطان کیسه صفرا در زنان و سرطان کولون در مردان اشاره کرد.

|راهکار های موثر برای کاهش وزن|

اگر با توجه به اندازه شاخص توده بدنی ، اضافه وزن دارید و با توجه به خطرات و عوارضی که برای چاقی و اضافه وزن خوانده اید، مصمم به کاهش
وزن شده اید؛ میتوانید برنامه کاهش وزن خود را با رعایت این ۸ توصیه موثر و عملی شروع کنید:

۱ .هدف خود را مشخص کنید

هدف خود را از کاهش وزن مشخص و معلوم کنید؛ برای مثال، در مدت زمان مشخصی که مد نظر دارید، میخواهید چقدر وزن کم کنید؟ .سعی کنید در تعیین هدف خود ایده آل گرا نباشید و قدمهای کوچکی برای کاهش وزن خود بردارید . برای مثال هدف «افزایش فعالیت بدنی »  هدف خوبی است اما مشخص نیست چقدر و به چه میزان. بنابراین، به عنوان مثال، بهتر است بگویید: «می خواهم روزی ۶۰ دقیقه پیاده روی کنم.»

تمرکز روی نتیجه و هدف کاهش وزن و چاقی

 

۲.از تمام غذاهای مورد علاقه تان دست نکشید

اگر در راه کاهش وزن، به خودتان خیلی سخت بگیرید؛ خیلی زود کم می آورید و تسلیم می شوید. پس برای دستیابی به تناسب اندام در طولانی مدت، از رژیم غذایی خود لذت ببرید. در این میان، این هنر شماست که بتوانید یک رژیم غذایی لدت بخش ولی سالم و کم کالری را برای خود انتخاب کنبد تا بتوانید برای همیشه از رژیم غذایی مورد علاقه خود  لذت ببرید.

۳.غذاهای مصرفی و عملکرد خود را ثبت کنید

حتی روزهای بدی را که در آنها افراط و پرخوری کرده اید، یادداشت کنید. این کار باعث می شود که شما متوجه و مراقب کارهایی که انجام
می دهید، باشید .البته منظور این نیست که نباید هیچ وقت هیچ افراط یا خللی در کار شما پیش آید، بلکه هدف از ثبت عملکرد  این است که همیشه متوجه آنچه در حال اتفاق افتادن است، باشید. این روش به شما کمک می کند به موقع هوشیار شوید و ناگهان زمانی به خودتان نیایید که جبران آن دشوار شده باشد.

۴. با خودتان صادق باشید

بسیار خوب است که با خودتان صادق باشید و اگر بیش از مقدار نیازتان کالری دریافت کردید، آن را ثبت کنید. متوسط دریافت کالری شما در درازمدت
است که اهمیت دارد و بنابراین می توانید در وعده غذایی بعدی یا روزهای بعد، از طریق کاهش کالری دریافتی و افزایش فعالیت بدنی، جبران کنید. پس بهتر آن است که همیشه با خودتان صادق باشید و هر زمان که پرخوری کردید، با آن رو به رو شوید.

۵.همیشه به پشت سر خود نگاه کنید

وقتی در مسیر کاهش وزن قدم بر می دارید، هر چند وقت یک بار خودتان را با گذشته مقایسه کنید. این که چقدر وزن کم کردهاید؟. این که لباسها چقدر بهتر از گذشته بر تن شما برازنده شدهاند؟. چقدر سطح انرژی و سلامت شما بالاتر رفته است؟.

۶.هرگز تسلیم نشوید

شما در مسیر کاهش وزن و تناسب اندام راهی طولانی در پیش دارید و به هر حال روزها و هفته هایی در راه خواهد بود که در آنها کنترل رژیم غذایی از دست شما خارج می شود. تنها کاری که باید انجام دهید این است که  به مسیر قبلی باز گردید و اشتباه خود را محدود و مهار کنید و تلاش خود را از سر بگیرید و به راه خود ادامه دهید.

۷.به خودتان پاداش دهید

پاداش و تشویق میتواند نقش مهمی در ادامه راه برای کاهش وزن داشته باشد. برای پاداش، چیزی را انتخاب کنید که واقعا  آن را دوست دارید. این پاداش میتواند خریدن چیزی باشد که دوست دارید .اما این را به یاد داشته باشید که هرگز غذا را به عنوان پاداش قرار ندهید. جالب است بدانید یکی از راهکار های موفقیت در هر کاری پاداش دادن به خودتان است .( برای مطالعه راهکار های دیگر رسیدن به موفقیت اینجا کلیک کنید.)

 

۸.از اطرافیان خود کمک بگیرید

این را بدانید که کاهش وزن، اراده و تلاش زیادی میخواهد. معمولا افرادی که در زمینه لاغری موفق شده اند  و عادتهای غذایی سالمی در پیش گرفته اند، افرادی هستند که از حمایت دوستان و خانوادههای خود برخوردار بوده اند. تصمیم خود را با دوستان و خانواده تان در میان بگذارید و از آنها کمک بخواهید. از آنها بخواهید که شما را تشویق کنند و به شما دلگرمی بدهند.


از جایی که هستید شروع کنید. از آنچه دارید استفاده کنید. کاری که می‌توانید را انجام بدهید.
 آرتور اَش

اگر میخواهید راهکارهایی موثر و عملی را برای کاهش استرس بدانید این مقاله را از دست ندهید.

 

منبع : مقاله از چاقی تا فشار خون در سایت آوای سلامت 

.

.

.

امیدواریم این مقاله مورد توجه شما قرار گرفته باشد


در سایت دیجی خاطره بهترین لحظات خود را با دیگران به اشتراک بگذارید. برای نوشتن خاطره خود اینجا کلیک کنید

با دیجی خاطره آنلاین و دیجیتال خاطره نویسی را تجربه کنید 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.