احساس ترحم به خود- تاثیر عادت روی هویت - راز ایجاد کنترل شخصی

معمولا حفظ عادت های خوب دشوار است. حتی اگر تلاش زیادی کنید و انگیزه ی بالایی داشته باشید. اما عادتهایی که به اصطلاح در وجودتان جا افتاده باشد، انگار تا ابد با شما هستند. مخصوصا اگر آ« عادت ناخواسته به وجود آمده باشد. به همین ترتیب شکستن عادت های بدی مثل خوردن زیاد فست وفود،وقت کشی و استعمال دخانیات می تواند غیر ممکن به نظر برسد. به همین دلیل است که تاثیر عادت روی هویت از اهمیت بالایی برخوردار است. گاهی تغییر عادت به این دلیل سخت است که سعی می کنیم مورد اشتباهی را تغییر دهیم.

نتایج همان چیزی است که دریافت می کنید. هویت آن چیزی است که به آن باور دارید. بسیاری از افراد پروسه ی تغییر عادت هایشان را با تمرکز روی خواسته هایشان آغاز می کنند. به این ترتیب به عادات مبتنی بر نتیجه می رسند. اما می توانند به جای آن عادت های مبتنی بر هویت ایجاد کنند. به این ترتیب که کا رخود را با تمرکز روی سخصیتی که دوست دارند در آینده داشته باشند ، شروع کنند. اما اکثر افراد برای تغییر عادت به تغییر بخشی از هویتشان فکر هم نمی کنند.  آنها هدف گذاری کرده و اقدامات لازم برای رسیدن به اهدافشان را انجام می دهند. اما به باور های محرک اقدامات کاری نداشته و نگاه خودشان را تغییر نمی دهند. به همین ترتیب متوجه نمی شوند که هویت قدیمی شان می تواند برنامه های جدیدشان برای تغییر را خراب کند.


رفتاری که همسو با شخصیت نباشد دوامی نخواهد داشت. اگر باورهای اساسی که منجر به رفتار قبلیتان شده را تغییر ندهید نمی توانید عاداتتان را تغییر دهید. شما یک برنامه و هدف جدید دارید اما هنوز خودتان را تغییر نداده اید


لایه های تغییر رفتار

۱ ) تغییر خروجی ها : اهدافی که تعیین می کنید مثل لاغری یا نوشتن کتاب به این لایه مربوط می شود

۲) تغییر در پروسه : این سطح با تغییر عادت و سیستم ها در ارتباط است. اکثر عادتهایی که پرورش می دهید به این سطح مربوط می شود. به عنوان مثال تمیز کزدن میزکار برای شکل دادن به افکار، اجرای یک برنامه ورزشی در باشگاه و یا انجام مدیتیشن به این سطح مربوط است.

۳) تغییر در هویت : این لایه عمیق ترین لایه ی تغییر در رفتار است. دیدگاهتان نسبت به خودتان و محیط پیرامونتان، قضاوت هایتان درباره ی دیگران و باورها و گرایش هایی که دارید به این سطح مربوط می شود.

تغییر واقعی در رفتار به معنی تغییر هویت است. امکان دارد بخاطر یک انگیزه ی خاص عادتی را شروع کنید، اما درصورتی آن را ادامه می دهید که بخشی از هویتتان شود. هر کسی می تواند خودش را برای چند روز خوردن غذای سالم متقاعد کند. اما اگذر باوری پشت آن رفتار نباشد، به سختی می توان نسبت به آن پایبند بود. به همین دلیل است که رفتار شما معمولا بازتابی از هویتتان است. آنچه انجام می دهید نشان دهنده ی شخصیتی است که به آن باور دارید. البته بزرگترین مانع برای تغییر مثبت تضاد در هویت است. عادتهای خوب می توانند منطقی به  نظر برسند اما اگر با هویتتان در تضاد باشند نمی توانید آنها را اجرا کنید. بنابراین برای اینکه به نسخه ی بهتری از خودتان تبدیل شوید باید دائما اعتقاداتتان را ویرایش و هویت خود را بروزرسانی کنید و توسعه دهید.

نحوه تاثیر عادت روی هویت : پروسه تغییر هویت ارتباط مستقیمی به عادتها یتان دارد :

هویت شما در غالب عادتهایتان ظاهر می شود. شما با باورهای از پیش تعیین شده به دنیا نمی آیید.هر باوری یاد گرفته شده و توسط تجربیات صیقل داده شده است. در واقع عادتهای شما تجسمی از هویتتان است. به عنوان مثال وقتی هر روز بنویسید هویت یک فرد خلاق را نشان می دهید. پس هرچقدر رفتاری را بیشتر تکرار کنید باورهایتان را بیشتر و بیشتر تقویت می کنید و هرچقدر دلایل بیشتر برای این باور داشته باشید سخت تر از همیشه به آن معتقد می شوید. در نهایت می توان گفت عادتها مسیری برای تغییر هویتتان است. پس عملی ترین راه برای تغییر شخصتتان تغییر اقداماتی است که انجام می دهید. همچنین تکرار این اقدامات حس اعتماد را در وجودتان تقویت می کنید. برای تغییر شخصیتی که دوست دارید را انتخاب کرده و با پیروزی های کوچک آن را به خودتان ثابت کنید.


رابطه ی عادت و هویت مثل یک خیابان دوطرفه است. عادتها هویتتان را می سازند و هویت عادتهایتان را می سازد. وقتی شخصیت مدنظرتان را کنتل کنید، می توانید قدم های کوچکی برای تقویت هویت دلخواهتان بردارید


دلایل اهمیت تاثیر عادت روی هویت

تغییر هویت نقش ستاره ی قطبی را برای تغییر عادت ایفا می کند. شما قدرت تغییر عاداتتان را دارید. هویت شما روی سنگ حک نشده است. خوشبختانه در هرلحظه حق انتخاب دارید. می توانید هویت مدنظرتان را انتخاب کرده و آن را با عادتهای مثبت تقویت کنید. درنهایت می توان گفت مهم ترین بخش این پروسه عادتها ی شماست. به این دلیل که به شما کمک می کند که به شخص موردنظرتان تبدیل شوید. آنها مسیری برای توسعه ی عمیق ترین باورهایتان هستند. به معنای واقعی شما به عادتهایتان تبدیل می شوید.

این مقاله  خلاصه ای از فصل دوم  کتاب عادتهای اتمی است . شما می توانید خلاصه ی فصل اول این کتاب را در این سایت بخوانید.

.

.

امیدوارم مطالعه مقاله ” تاثیر عادت روی هویت  “شما را به آرزوهایتان برساند


در این سایت می توانید  بهترین لحظات خود را با دیگران به اشتراک بگذارید.برای شروع خاطره نویسی اینجا کلیک کنید

با دیجی خاطره آنلاین و دیجیتال خاطره نویسی را تجربه کنید

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.