مدیتیشن و انواع آن - تاثیر محیط روی عادتها_ خودآگاهی

در مقالات قبل درباره ی مراحل تغییر عادتها ، اولین مرحله ی آن  و روشهای شروع عادت جدید صحبت کردیم . در این مقاله سعی داریم شما را با میزان تاثیر محیط روی عادتها و تغییرات آنها آشنا کنیم. محیط مثل یک دست نامرئی است که رفتار انسانی را شکل می دهد. بدون درنظر گرفتن ویژگی های خاص هرکدام از ما، رفتارهایی هستند که تحت شرایط محیطی خاص دائما آنها را انجام می دهیم. مثلا در کتابخانه افراد معمولا آرام صحبت می کنند. پس ما می توانیم براساس دنیای اطرافمان تغییر کنیم. سعی کنید به جای اینکه قربانی محیط اطرافتان باشید معمار آن شوید.

در مقالات قبل درباره ی عادتها و این موضوع که هر سرنخ چگونه به یک عادت تبدیل می شود صحبت کردیم. متاسفانه محیط هایی که ما در آنها زندگی می کنیم انجام ندادن بعضی کارها را برای ما ساده می کند. به این علت که هیچ سرنخ برجسته ای برای تحریک رفتار وجود ندارد. مثلا وقتی گیتار داخل کمد باشد خیلی راحت است که گیتار زدن را تمرین نکرد. وقتی کتابها در گوشه ی اتاق مهمان باشد به راحتی می توان از خواندن آن صرف نظر کرد. اگرسرنخ های تحریک کننده ی عادت ها خیلی کوچک یا پنهان باشند، به راحتی میتوان آنها را نادیده گرفت.

چگونه از قانون تاثیر محیط روی عادتها برای تغییر در رفتار استفاده کنیم ؟

اگر می خواهید یک عادت به بخشی از زندگی شما تبدیل شود، آن سرنخ را به بخش بزرگی از محیط اطرافتان تبدیل کنید. مثلا برای ترک سیگار موقعیت هایی مثل شرایط  استرس زا و پرفشار یا دیدن یک دوست سیگاری که باعث روشن شدن سیگار آن فرد می شود را در نظر بگیرید. برای عادتها ی خوب هم میشود از این تکنیک استفاده کرد. با پخش کردن محرک ها در محیط اطرافتان می توانید احتمال اینکه در طول روز به آن عادت فکر کنید را افزایش دهید. پس مطمئن شوید که بهترین انتخاب های شما دردسترس ترین موارد هستند. وقتی سرنخ های عادات خوب دقیقا جلوی چشمتان قرار بگیرند، تصمیم گیری بهتر راحت تر خواهد شد. موارد زیر نمونه هایی از چگونگی استفاده ی این روش در زندگی شخصی شماست :

  •  می خواهید یادتان باشد هرشب داروهایتان را مصرف کنید، قرص هایتان را کنار مسواکتان بگذارید.
  • اگر دوست دارید هر روز تمرین گیتار داشته باشید و منظم تمرین کنید، آن را وسط نشیمن قرار دهید.
  • اگر می خواهید یادتان باشد یک کار خاص را در کامپیوترتان انجام دهید یادداشتی کنار آن بگذارید.
  •  می خواهید آب بیشتری بنوشید ، هر روز صبح تعدادی بطری آب پرکرده و آن را در موقعیت های پررفت و آمد خانه قرار دهید.

محیط یک سرنخ مهم برای تحریک عادتهاست

اکثر ما به صورت ذهنی عادتهایمان را به موقعیت مکانی که آنها اتفاق می افتند نسبت می دهیم. کار،خانه و باشگاه نوعی ارتباط را با عادت های ما ایجاد می کنند. شما به راحتی با وسایل آشپزخانه یا اتاق خوابتان ارتباط برقرار می کنید. پس محیط اطرافتان پر از روابط مختلف است. مثلا مبل برای بعضی ها یادآور عادت مطالعه و برای بعضی ها یادآور عادت تماشای تلوزیون است. از این نکته میتوانید برای تغییر در عادتهایتان استفاده کنید. به این ترتیب که عادتها می در محیط جدید راحت تر عوض می شوند. محیط جدید این امکان را به شما میدهد که از سرنخ های قدیمی فرار کنید. پس اگر می خواهید تفکر خلاقانه تری داشته باشید به یک اتاق بزرگتر بروید. در این صورت از مکانی که کارهای روزمره ی شما در آن انجام می شود و الگوهای فکری فعلی خود جدا می شوید.


وقتی شرایطش را ندارید که به محیط جدیدی وارد شوید، محیط فعلی خود را از نو تعریف کنید


برای شکل گیری عادتها از قانون محیط ثابت استفاده کنید

سعی کنید یک مکان خاص را برای انجام یک عادت خاص درنظر بگیرید. اگرچند کار را باهم انجام دهید جنگ بین عادتها ایجاد خواهد شد. در این شرایط معمولا عادتهای ساده پیروز خواهند شد. پس سعی کنید به یک استرتژی خاص پایبند بمانید. در این صورت عادتها قابل پیش بینی خواهند شد. مثلا وقتی پشت میز کار خود بنشینید تمرکزتان تنها روی کار خواهد بود. یا اگر از اتاق خواب تنها برای استراحت استفاده کنید خواب راحت تری خواهید داشت. پس اگر میخواهید رفتار باثباتی داشته باشید باید محیط پیش بینی پذیری داشته باشید. در یک محیط باثبات که هرچیزی در جایگاه خودش قرار دارد و هر هدفی محیط مختص به خود را دارد، عادتها به راحتی شکل می گیرند.

طراحی محیطی که در آن زندگی می کنیم اهمیت زیادی دارد. اما متاسفانه اکثر افراد در محیطی زندگی می کنند که دیگران برایشان ساخته اند. اما می توانید مکانی که در آن زندگی یا کار می کنید را تغییر دهید تا میزان مواجه شدن با سرنخ های مثبت را افزایش داده و ریسک درمعرض سرنخ های منفی قرار گرفتن را کاهش دهید. طراحی محیط به شما اجازه می دهد که دوباره کنترل را به دست بگیرید و به معمار زندگی خودتان تبدیل شوید. طراح دنیای خود شوید، نه اینکه صرفا کاربر آن باشید.

این مقاله  خلاصه ای از فصل ششم  کتاب عادتهای اتمی است . شما می توانید خلاصه ی فصل اول، دوم ، سوم ، چهارم و پنجم این کتاب را در این سایت بخوانید.

.

.

امیدوارم مطالعه مقاله ”  تاثیر محیط روی عادتها ” برای تغییر عادتهایتان مفید باشد


در این سایت می توانید  بهترین لحظات خود را با دیگران به اشتراک بگذارید.برای شروع خاطره نویسی اینجا کلیک کنید

با دیجی خاطره آنلاین و دیجیتال خاطره نویسی را تجربه کنید

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.