تغذیه مناسب در دوران سالمندی

پیشرفت در علم و پزشکی باعث افزایش امید به زندگی باعث بالا رفتن جمعیت سالمندان در دنیا شده است. احتمالا تا سال ۲۰۵۰ بیش از یک سوم جمعیت در سن ۶۰ سال یا بالاتر باشند. بالابودن جمعیت سالمندان همچنین باعث بالا رفتن آمار بیماری های مزمن و افزایش هزینه های مراقبت های بهداشتی می شود. احتمالاهزینه های عمومی مربوط به سن در سال ۲۰۵۰ دو برابر میشود. پیری همچنین منجر به تغییر در عملکردهای حسی ، از جمله تغییر در چشایی ، بویایی و کاهش اشتها،کاهش عملکرد بینایی و شنیداری ، کاهش سریع عضله اسکلتی و عملکرد بدنی می شود .این عوامل در نتیجه تغییرات هورمونی ، اختلال عملکرد سلولی ، رژیم غذایی نامناسب و عدم فعالیت بدنی در دوران سالمندی ایجاد میشود.خوشبختانه با داشتن زندگی سالم و رعایت تغذیه مناسب در دوران سالمندی می توان این دوره را به بهترین شکل سپری کرد.

اصطلاح “پیری سالم” به معنای فقط وجود نداشتن معلولیت و بیماری مزمن در دوران سالمندی نیست بلکه به معنای داشتن بالاترین سطح رفاه اجتماعی و کیفیت زندگی است.چندین عامل بیولوژیکی و محیطی در داشتن دوران سالمندی نقش دارند.ازجمله آنها وضعیت ویتامین در طول زندگی ،نژاد ، قومیت ، استفاده از مکمل های غذایی ، غنی سازی مواد غذایی ، مصرف غذاهای خاص و ویتامین D است. همچنین اندازه گیری ، نظارت ، درک و اصلاح محیط تغذیه ای و داشتن تغذیه مناسب در دوران سالمندی برای این افراد در طولانی مدت ضروری است.

+ آثار کمبود تغذیه ای در سالمندان +

عوامل متعددی می توانند سالمندان را از  دسترسی و مصرف غذاهای غنی از مواد مغذی دور نگه دارد، این عوامل شامل کاهش درآمد ، اختلال در تحرک و فعالیت بدنی ، سلامت دهان و دندان ، تغییر طعم و بویایی ، از دست دادن اشتها ، کمبود تنوع غذایی ، کاهش بینایی است. کمبود مواد مغذی باعث ایجاد بیماری های مزمن می شود .

این بیماری ها که در سالمندان بیشتر است می تواند باعث اختلال در سیستم ایمنی بدن ، تغییر در متابولیسم شود.همچنین تحقیقات نشان داده است که این بیماریها با اختلال در عملکرد شناختی ، بیماری های قلبی عروقی ، سرطان ، سلامت استخوان ها ، چشم ، ارتباط دارد. همچنین داروهایی که برای درمان بیماری های مزمن استفاده می شوند می توانند باعث اتلاف مواد مغذی شوند و باعث کاهش قابل توجهی عناصر ریز مغذی حیاتی شوند.

بهترین و موثرترین روش های کاهش مصرف نمک و چربی را در این سایت بخوانید.”سلامتی شما برای دیجی خاطره مهم است.”

+ داشتن تغذیه مناسب در دوران سالمندی با مصرف مواد غذایی استاندارد و مناسب+

مصرف میوه و سبزیجات: صرف میوه و سبزیجات تازه باعث کاهش بیماری های مزمن به خصوص بیماری کرونر قلب و سکته مغزی می شود.

دریافت ویتامین B12 از طریق غذاهای غنی شده: کاهش ترشح اسید معده به دنبال افزایش سن باعث کاهش جذب B12 موجود در گوشت ، مرغ ، غذاهای دریایی ، لبنیات و تخم مرغ می شود.همچنین داروهای پی پی ای و متفورفین تجویزشده در دوران سالمندی برای مقابله با دیابت و بیماری های قلبی و گیاهخواری جذب این ویتامین را کاهش می دهد. کمبود B12 می تواند باعث  مشکل در راه رفتن ، گزگز و بی حسی دست و پا ، خستگی ، تنگی نفس ، از دست دادن اشتها ، درد مفاصل ، افسردگی ، از دست دادن چشایی و بویایی ، اختلال شناختی و زوال عقل شود.بنابراین به سالمندان توصیه می شود که از طریق مصرف گوشت قرمز، ماهی و تخم‌مرغ سطح ویتامین B12 را در حد مطلوبی نگه دارند.

مصرف ویتامینD: به دلیل محدودیت های حرکتی و در نتیجه عدم قرار گرفتن پوست سالمندان در معرض آفتاب ،تغییراتی در فعالیت سلولی و مصرف داروی پی پی ای این افراد در معرض خطر کمبود ویتامینD و کلسیم قرار دارند.کمبود این ویتامین باعث پوکی استخوان و خطر شکستگی آن،بالارفتن خطر سقوط و هیپویتامینوز D می شود. جگر و روغن ماهی از منابع تامین کلسیم هستند.مصرف کلسیم به میزان  ۱۰۰۰-۱۰۰ میلی گرم در روز برای سالمدان توصیه می شود.

مصرف روغن و چربی داشتن تغذیه مناسب در دوران سالمندی

مصرف کلسیم: مصرف کلسیم از پوکی استخوان جلوگیری کرده و باعث کاهش فشارخون می شود.کلسیم در محصولات لبنی مانند شیر ، ماست و پنیر و همچنین سبزیجات سبز برگ و غلات غنی شده با کلسیم یافت می شود. سازمان بهداشت جهانی برای افراد بالای ۵۰ سال مصرف روزانه ۱۲۰۰ میلی گرم کلسیم را توصیه می کند.

مصرف منیزیم:مصرف کم منیزم می توواند باعث شیوع دیابت نوع ۲ ، سندرم متابولیک ، التهاب مزمن ، فشار خون بالا ، بیماری عروقی آترواسکلروتیک ، مرگ ناگهانی قلب ، پوکی استخوان و سرطان روده بزرگ شود.همچنین منیزیم برای حفظ فشار خون مهم و ضروری است.همچنین سازمان غذا و دارو هشدار داده است که استفاده طولانی مدت از PPI می تواند باعث کاهش سطح منیزیم در بدن شود. منیزیم در غلات کامل ، مغزها ، میوه های تازه و سبزیجات وجود دارد.

مصرف اسیدچرب امگا۳: این اسیدهای چرب برای افراد در هر سنی خصوصا افراد مسن مهم است. امگا۳ باعث جلوگیری از سرطان ، روماتوئید ، آرتروز و بیماری های قلبی می شود.همچنین سرعت ایجاد مشکلات بینایی در سالمندان را کاهش داده و می توانند خطر ابتلا به بیماری آلزایمر را کاهش دهند و فعالیت مغز را در سطح قابل قبولی نگه دارد.این اسیدچرب در در ماهی هایی از جمله ماهی های عمده ماهی ساردین ، ماهی تن ، ماهی خال مخالی ،ماهی آزاد و بذر کتان ، دانه های سویا ، روغن کانولا و گردو یافت می شود.

منبع : مقاله Healthy ageing: the natural consequences of good nutrition

.

.

امیدوارم این مقاله به بالابردن اطلاعات شما کمک کرده باشد


در این سایت می توانید  بهترین لحظات خود را با دیگران به اشتراک بگذارید.برای شروع خاطره نویسی اینجا کلیک کنید

با دیجی خاطره آنلاین و دیجیتال خاطره نویسی را تجربه کنید

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.