منابع مطمئن سرمایه گذاری - جذب و شکل گیری عادتهای خوب - رضایت بخش کردن عادت

در مقالات قبل درباره ی مراحل تغییر عادتها و اولین مرحله ی آن  و روشهای شروع عادت جدید صحبت کردیم . در این مقاله سعی داریم شما را با روشهای جذب و شکل گیری عادتهای خوب آشنا کنیم. بیایید با مثالی درباره ی عادات غذایی شروع کنیم. بشر بعد از اینکه صدها هزار سال را صرف شکار و جستجوی غذا در طبیعت کرد، به گونه ای تکامل پیداکرد که ارزش بالایی برای نمک و قند و چربی قائل شود. چنین غذاهایی دارای کالری بالا بوده و اغلب در دشت و صحرا یافت نمی شدند. در آن دوران وقتی نمی دانستید چه موقع غذای بعدی به دستتان می رسد، استراتژی بقا به این شکل بود که تا می توانید بخورید. به این ترتیب در حال حاضر که غذا به فراوانی یافت می شود بازهم مغز شما همان کمبود و میل دوران اولیه را دارد.

با این که می دانیم که مصرف زیاد کالری برای سلامت ما خوب نیست اما این وسوسه همچنان وجود دارد. صنایع غذایی مدرن هم روی همین غریزه ی پنجاه هزارساله حساب ویژه ای باز کرده اند. پس اگر تاریخ را به عنوان راهنمای خود قرار دهیم متوجه می شویم که فرصت ها در آینده جذاب تر از امروز خواهند بود. غذای ناسالم از نظر کالری و مزه جذابیت بیشتری نسبت به سبزیجات و میوه ها دارد. بازی های ویدئویی فرم متمرکزتری از سرگرمی را نسبت به بازی های فکری دارند. این تجربیات لذت بخش و متمرکز به شکلی هستند که به سختی میتوان در برابر آنها مقاومت کرد. ما همان مغز اجدادمان را داریم ، اما با وسوسه هایی رو به رو هستیم که آنها تصورش را هم نمی کردند.


اگر می خواهید احتمال وقوع یک رخداد را افزایش دهید باید آن را جذب کنید. اگر نتوانستیم عادت را به محرک تبدیل کنیم، می توانیم آن را جذابتر نشان دهیم


حلقه بازخورد دوپامینی : از دوپامین برای شروع عادتها استفاده کنید :

سالها قبل دانشمندان فرض می کردند که دوپامین کاملا به لذتهای زندگی مربوط می شود. اما اکنون می دانیم که نقش مهمی در بسیاری از فعالیت های عصبی مثل یادگیری و حافظه، تنبیه و نفرت و حرکات داوطلبانه دارد. جالب است بدانید که جذب و شکل گیری عادتهای خوب هم تا حد زیادی به این ماده بستگی دارد. هر رفتار اعتیاد آوری مثل بازی های ویدئویی، خوردن غذای ناسالم و وقت گذراندن در شبکه های اجتماعی با میزان بالایی از دوپامین ارتباط دارد. همین روند برای اساسی ترین عادتهای ما مثل تعاملات اجتماعی و خوردن و نوشیدن هم وجود دارد. دوپامین فقط در لحظه ی تجربه ی عادتها بلکه در زمان پیش بینی آنها هم در بدن منتشر میشود. هر زمان که دوپامین در بدن شما افزایش پیدا کند انگیزه ی شما برای اقدام هم بیشتر می شود. این روند همان پیش بینی پاداش است و به ما انگیزه میدهد.

مغز شما در هنگام پیش بینی و طی انجام کار یک روند را در پیش می گیرد. نکته ی جالب اینجاست که پیش بینی یک تجربه می تواند حس بهتری از دستیابی به آن را داشته باشد. مغز شما برای خواستن لذت عادتهای خوب مدارهای عصبی بیشتری را نسبت به دوست داشتن همان کار درنظر گرفته است. پس مغز شما فضای ارزشمندی را برای حس تمایل و وسوسه به خود اختصاص داده است. تمایل موتور محرکه ی رفتار است. هر کاری که انجام می شود به خاطر پیش بینی های قبلی است. پس سعی کنید عادتهایتان راجذب کنید. زیرا انتظار برای یک تجربه ی لذت بخش سنگ بنای محکمی برای انجام اقدامتان محسوب می شود.

بهترین راه برای جذب و شکل گیری عادتهای خوب

اگر وادارتان کنند که یک رفتار را همزمان با یکی از کارهای محبوبتان انجام دهید آن عادت برای شما جذاب تر می شود. با استفاده از این روش می توانید در باشگاه روزنامه بخوانید یا درحالی که در سالن آرایش هستید ایمیل های مهم خود را چک کنید. در این صورت حتی اگر تمایلی به انجام آن کار نداشته باشید ولی آن را در کنار کار محبوبتان انجام دهید، ذهنتان شرطی می شود که آن کار را انجام بدهد.

فرمول طلایی هدایت رفتار = فرمول زنجیره سازی عادت + جمع بندی خواسته ها

به این صورت که پس از انجام عادت فعلی، عادتی که می خواهم شکل بگیرد را انجام میدهم. بعد از انجام این مرحله بعد از اجرای عادت شکل گرفته ، عادت دلخواهم را انجام خواهم داد. به عنوان مثال  : پس از صرف ناهار با سه نفر از مشتریان احتمالی تماس خواهم گرفت ( انجام عادت مورد نیاز ) . در مرحله ی بعد پس از تماس با سه مشتری قطعی سایت ورزشی را چک می کنم . ( عادت دلخواه )


رفتار های محتمل تر باعث می شوند رفتارهایی که احتمالشان کمتر است تقویت شوند . پریمارک


این مقاله  خلاصه ای از فصل هفتم  کتاب عادتهای اتمی است . شما می توانید خلاصه ی فصل اول، دوم ، سوم ، چهارم ، پنجم ، ششم  و هفتم این کتاب را در این سایت بخوانید.

.

.

امیدوارم مطالعه مقاله ” جذب و شکل گیری عادتهای خوب ” برای تغییر عادتهایتان مفید باشد


در این سایت می توانید  بهترین لحظات خود را با دیگران به اشتراک بگذارید.برای شروع خاطره نویسی اینجا کلیک کنید

با دیجی خاطره آنلاین و دیجیتال خاطره نویسی را تجربه کنید

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.