ذخیره کردن تمام خاطرات - نقش اطرافیان در شکل گیری عادتها- فرد عادی اما موفق شدن

اکثر خاطرات روزانه ما به طور برگشت ناپذیری از ذهنمان پاک می شود.به عنوان مثال اگر به بیست و چهار ساعت گذشته زندگی خود توجه کنید می بینید که بسیاری از لحظات آن از دهن شما پاک شده اند و ذخیره کردن تمام خاطرات بیست و چهار ساعت گذشته امکان پذیر نیست.در واقع همه ی ما کمتر از یک میلیونیوم تجربیات خود را حفظ و نگهداری می کنیم. پس به نظر می رسد که ذخیره تمام خاطرات در ذهن امری محال باشد، اما این کار هم با استفاده از ترفندهایی امکان پذیر است.

زندگی برای بهره مندی از لذت ها و تجربه های معمولی بسیار کوتاه است.شما تنها دراوج و فرود زندگی می توانید واقعا زندگی کنید و احساس متفاوتی داشته باشید.درواقع یک زندگی آرام و معمولی و بدون حادثه،یک زندگی شکست خورده است.به عنوان مثال با پای پیاده سراسرایران را دویدن و یا فتح کردن قله دماوند در کمترین زمان ممکن می تواند یک تجربه شگفت انگیز باشد. البته برای ذخیره کردن تمام خاطرات در ذهنتان لازم نیست که چنین کارهای پرخطر و سختی را انجام دهید.فقط لازم است یک قانون را رعایت کنید.به فکر عکس گرفتن و ذخیره کردن خاطرات برای آینده نباشید.اگر از لحظه به لحظه زندگی لذت ببرید خاطرات خود به خود در ذهن شما باقی خواهد ماند.

:: معرفی دو شخصیت از درون خودتان: خود تجربه گر و خود یادآور شما ::

خود تجربه گر بخشی از ذهن خودآگاه شماست که لحظه حال را تجربه می کند. درواقع ذهن خودآگاه شماست که این مقاله را می خواند. اما ممکن است تجربه مطالعه این مقاله به سرعت جای خود را به صرف نوشیدنی بدهد. خود تجربه گر شما نه تنها کاری مه در همین لحظه در حال انجامش هستید را تجربه می کند،بلکه افکار و احساسات شما در این لحظه را هم تجربه می کند. خود تجربه گر حالت جسمانی و فیزیکی شما مثل خستگی، فشار عصبی،هیجان و… را درک کرده و سپس تمام اینها را با هم ترکیب و به صورت نتیجه واحدی از تجربه حال حاضر شما در می آورد.

خودیادآور بخشی از ذهن خودآگاه شماست که لحظه های محدودی که خود تجربه گر دورنریخته را جمع آوری،ارزیابی و سزماندهی می کند.به عنوان مثال اگر در بیست و چهار ساعت گذشته لذیذترین پیتزای عمرتان را خورده باشید،این امکان وجود دارد که خودیادآورتان هنوز آن را حفظ کرده باشد.

:: برای ذخیره کردن تمام خاطرات به یادگیری قاعده «اوج – پایان» ضروری است ::

ما نقطه اوج یک پدیده،یا لحظه ای که آن ما از تجربه مورد نظر بیشترین لذت ممکن را می بریم، و همچنین پایان را بسیار شفاف تر از لحظات دیگر آن به خاطر می آوریم. در واقع قسمت دیگر این تجربیات به ندرت از صافی ذهن ما گذشته و در حافظه مان باقی می مانند. دانیل کانمن قاعده اوج – پایان را به این صورت تعریف کرد. البته نباید گرفتار تله و اشتباه های خودیادآورمان شویم و خوشی های خفیف و آرام و طولانی را قربانی لدت های کوتاه اما عمیق تر کنیم.به عنوان مثال با انتخاب یک رابطه زودگذر به جای گدراندن یک عمر با شریک زندگی و یا تماشای تمام مدت ویدئو در شبکه های اجتماعی به جای خواندن یک کتاب خوب نه تنها را به زندگی خوب و ایده آل نمی رسید بلکه لحظه به لحظه از آن دورتر می شوید.

این مقاله از فصل ۲۰ کتاب هنر خوب زندگی کردن انتخاب شده است. شما می توانید مقالات حسابداری ذهنی ، تله روراستی، اثر معکوس، هنر نه گفتن ، شناختن تله تمرکز ، راهکارهای افزایش پول و ثروت  ،شناخت نقاط قوتتان  ، راهکار ایجاد تغییر در خودتان به بهترین شکل ممکن ، هنر نادیده گرفتن نظر دیگران ، رهایی از دغدغه های اضافی و حذف احساس ترحم به خود که مربوط به همین کتاب است را در سایت دیجی خاطره بخوانید.

.

.

امیدوارم با مطالعه مقاله ترفند ذخیره تمام خاطرات یک قدم به زندگی ایده آل نزدیک شوید


در این سایت می توانید  بهترین لحظات خود را با دیگران به اشتراک بگذارید.برای شروع خاطره نویسی اینجا کلیک کنید

با دیجی خاطره آنلاین و دیجیتال خاطره نویسی را تجربه کنید

.

 

 

 

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.