اعتماد به نفستان را نجومی بالا ببرید - ریسک پذیری

در مقالات قبل درباره ی مراحل تغییر عادتها و اولین مرحله ی آن  و روشهای شروع عادت جدید صحبت کردیم . در این مقاله سعی داریم شما را با راز ایجاد کنترل شخصی آشنا کنیم. افرادی که بیشترین کنترل را روی خودشان دارند معمولا آنهایی هستند که کمتر می توانند خودشان را کنترل کنند. هرچقدر کمتر خودتان را محدود کنید اجرای این محدودیت ها برای شما آسان تر خواهد شد. درست است که ثبات قدم ، اراده ی قوی و شجاعت از لازمه های رسیدن به موفقیت هستند، اما برای بهبود در این ویژگی ها نباید خودتان نظم بیشتری داشته باشید، بلکه باید محیطی با نظم بیشتر ایجاد کنید. به این علت که عادتی که در ذهن گروگذاری شده، آماده است که در زمان وقوع موقعیت های مرتبط استفاده شود.

زمانی که یک عادت به خوبی در ذهن جا بگیرد، بعد از مواجه شدن با سرنخ ها برای انجامش وسوسه خواهید شد. البته این کار ممکن است باعث ایجاد عادات منفی شود. مثلا وقتی به یک فرد چاق اسلایدهای کاهش وزن را نشان دهید ممکن است او را وسوسه کرده و باعث شوید بیشتر از قبل عادت پرخوری را ادامه دهد. یا اینکه اگر به فرد سیگاری تصویر تیره ی ریه را نشان دهید باعث می شود اضطرابشان افزایش یافته و به سمت کشیدن سیگار گرایش پیدا کنند. پس اگر به سرنخ ها دقت نکنید امکان دارد به جای متوقف کردن رفتار آن را تحریک کنید.

مراقب باشید، عادتهای بد خودمحرک و بدجنس هستند

عادتهای بد خودمحرک هستند و خودشان را تغذیه می کنند. آنها باعث تحریک احساسات می شوند که می خواهید آنها را از بین ببرید. به این صورت که اگر حال بدی داشته باشید و سراغ فست فود بروید،مطمئن باشید برای خوردن آن غذای ناسالم بازهم حس بدی پیدا می کنید. تماشای زیاد تلوزیون حس تنبلی  و کرختی به شما می دهد، پس چون انرژی لازم برای انجام کارهای دیگر را ندارید بازهم به تماشای آن ادامه می دهید. این روند یک راه پله به سمت سقوط و قطاری است که به سمت عادتهای بد حرکت می کند.

اما خبر خوب اینجاست که می توانید عادتهای بد را بشکنید. اما یادتان باشد که به ندرت می توانید آنها را فراموش کنید. وقتی یک شیار ذهنی خاص در گوشه مغزتان شکل گرفت تقریبا محال است که بتوانید آن را از بین ببرید. به این ترتیب صرفا مقاومت دربرابر عادتهای بد و وسوسه ها استراتژی خوبی نیست. شاید در کوتاه مدت بتوانیم تحت هر شرایطی مقاومت کنیم اما در بلندمدت باید محیط را با آن عادت منطبق کنیم. ما در طولانی مدت به محصولی تبدیل می شویم که در آن زندگی می کنیم. پس نمی توان در یک محیط منفی عادت مثبتی را ایجاد کرد. بهترین راه برای قطع هادتهای بد قطع آنها از منبع است. به این صورت که سعی کنید کمتر در معرض سرنخ هایی باشید که موجب تحریک عادتهای بد می شود.

راز ایجاد کنترل شخصی : تکنیک های قدیمی در بلندمدت جواب نمی دهد :

برای ایجاد کنترل شخصی و حذف عادتهای بد می توانید سرنخ های ایجاد کننده ی آن رفتار را مخفی کنید. اگر یک سرنخ خاص را حذف کنید می توانید کل عادت را از بین ببرید. اما اگر این روش را درست انجام ندهید فقط در کوتاه مدت جواب میدهد. شاید بتوانید دو یا سه بار دربرابر وسوسه ها مقاومت کنید اما احتمالش کم است که بتوانید هر بار خواسته ی خود را نادیده بگیرید. پس به جای اینکه هربار سعی کنید مقاومتتان را بالا ببرید بهتر است انرژی خود را صرف بهینه سازی محیط کنید. این راز کنترل شخصی است. سرنخ های مربوط به عادات خوب را درمعرض دید بگذارید و سرنخ های عادات بد را مخفی کنید.

این مقاله  خلاصه ای از فصل هفتم  کتاب عادتهای اتمی است . شما می توانید خلاصه ی فصل اول، دوم ، سوم ، چهارم ، پنجم و ششم این کتاب را در این سایت بخوانید.

.

.

امیدوارم مطالعه مقاله ” راز ایجاد کنترل شخصی ” برای تغییر عادتهایتان مفید باشد


در این سایت می توانید  بهترین لحظات خود را با دیگران به اشتراک بگذارید.برای شروع خاطره نویسی اینجا کلیک کنید

با دیجی خاطره آنلاین و دیجیتال خاطره نویسی را تجربه کنید

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.