رمز داشتن دوران سالمندی ایده آل و لذت بخش

در دوران سالمندی، تغییراتی در بدن به وجود می آید که این تغییرات، فرد سالمند را در معرض انواع آسیب ها و کاهش کیفیت زندگی قرار می دهد. اصلاح الگوی زندگی و رعایت بهداشت سالمندی می تواند عوارض مرتبط با سالمندی را کاهش دهد .با رعایت مواردی مثل شیوه زندگی سالم در دوران سالمندی، تغذیه مناسب، ورزش منظم و کنترل وزن، کاهش استرس می توان دوران سالمندی سالم تر ولذت بخش تری را سپری کرد. اگر در بین نزدیکان خود فرد سالمندی وجود دارد و یا خودتان این دوران را سپری می کنید این مقاله را از دست ندهید. چراکه ما بهترین و کاربردی ترین نکات در رابطه با بهداشت سالمندی به شما معرفی می کنیم.

شما می توانید با خواندن این مقاله با تکنیک های کنترل آلزایمر مرتبط با سالمندی آشنا شوید  .

.

توصیه هایی برای داشتن خواب راحت در دوران سالمندی

با ورود به دوره سالمندی، تغییراتی در وضعیت خواب ایجاد می شود، به ویژه نیاز به خواب شبانه کاهش پیدا می کند. پافراد سالمند نباید انتظار داشته باشند که مانند دوران جوانی بخوانند .البته برای داشتن خواب بهتر، توصیه های زیر می توانند مفید باشد:

باید هایی برای داشتن خواب بهتر:

  • بهتر است این افراد هر روز به طور منظم، ورزش کنند. پیاده روی ورزش بسیار مناسبی برای افراد سالمند است وبه افزایش کیفیت خواب کمک میکند.البته بهتر است این تمرین ها حداقل دو ساعت قبل از خواب تمام شود  ً
  • این نکته بسیار مهم است که هنگامی که این افراد احساس میکنید خوابشان می آید، برای خواب اقدام کنند.
  • بهتر است قبل از خواب، یک دوش آب گرم بگیرند تا با آرامش بیشتری بخوابند.
  • یکی از توصیه های تغذیه ای مهم خوردن شام سبک قبل از خواب است .همچنین نوشیدن یک لیوان شیر گرم قبل از خواب، به داشتن خوابی راحت کمک می کند.

نباید هایی برای داشتن خواب بهتر :

  • یکی از بزرگترین اشتباهات درباره حل مشکل خواب در سالمندان مصرف خودسرآنه داروهای خواب آور بدون تجویز پزشک است . چراکه مصرف خودسرآنه آن داروها می تواند مشکل خوابت را در این افراد بدتر کند.
  • یکی از نکات مهم برای داشتن خواب راحت شبانه پرهیز از از چرتهای روزانه است. بهتر است افراد سالمند آنها را متوقف کرده و یا به حداقل برسانند. بهترین کار این است که عادت کنند شب ها در یک ساعت مشخص به رختخواب بروند و صبح در یک ساعت مشخص بیدار شوند.
  • بهتر است افراد سالمند بعد از ساعت ۶ بعد از ظهر مایعات کمتری بنوشند. به خصوص از نوشیدن مایعاتی مثل چای و نوشابه گازدار خودداری کنند. همچنین پس از شام، چای و یا قهوه ننوشند چراکه ممکن است کافئین موجود در این نوشیدنی ها باعث بیخوابی آنها شود .

ورزش یک فعالیت ضروری در دوران سالمندی است

داشتن فعالیت بدنی و ورزش مناسب کمک می کند تا افراد دوران سالمندی سالم تری را تجربه کنند.بهتر است فعالیت بدنی به صورت پیوسته، مداوم و بر اساس اصول صحیح انجام شود. سالمندان انجام دادن فعالیت هایی با شدت متوسط حداقل به مدت ۳۰ دقیقه، ۵ روز در هفته توصیه بسیار مناسبی برای آنهاست و یا می توانند حدودا ۳ ساعت در یک هفته فعالیت کنند. بهتر است بیشتر این فعالیت ها شامل مواردی باشد که باعث تقویت عضله و افزایش تعادل بدن شود.

ورزش و درمان آلزایمر و سالمندی


این را به داشته باشید که  اگر میخواهید در دوران سالمندی:

کمتر به اطرافیان وابسته باشید، کارهای مورد علاقه تان را انجام دهید، زندگی شاداب داشته باشید و هزینه کمتری را صرف درمان کنید، بهترین راه ورزش و داشتن فعالیت بدنی است .


مدیریت استرس در سالمندان را جدی بگیرید

در طول زندگی همواره در کنار خوشی و شادی، سختی و ناراحتی وجود دارد. بسیاری از اوقات این مسایل ناراحت کننده، خارج از اختیار افراد هستند و نمی توانند جلوی آنها را بگیرند؛ اما میتوانند توانایی خود را در برخورد با این مسایل افزایش دهند و از عواقب بعدی آن، مانند اضطراب و عصبانیت جلوگیری کنند. راهکارهایی این لحظات سخت وجود دارد که ما در این مقاله به بهترین آنها را در احتیار شما قرار داده ایم .

راهکارهای مدیریت استرس در دوران سالمندی

  1. ورزش منظم را فراموش نکنند.چراکه علاوه بر تاثیری که ورزش در سلامت جسمی آنها دارد ، به کاهش فشار های زندگی نیز کمک می کند.(ورزش علاوه بر تاثیرات فوق در جلوگیری از چاقی و در نتیجه پیشگیری از فشار خون موثر است. برای مطالعه کامل این موضوع،این مقاله را بخوانید.)
  2. زمانی که به کمک نیاز دارند، آن نیاز را با اطرافیانشان در میان بگذارند.
  3. خود را با کارهایی مثل آشپزی و یا خیاطی مشغول کنند.
  4. کار های مورد علاقه خود را انجام دهند. مثلا موسیقی گوش کنند و یا برنامه مورد علاقه خود را تماشا کنند.
  5. صحبت کردن با دوستان خود را فراموش نکنند.

اگر می خواهید راهکار های موثر و کارامد برای کنترل استرس در تمام سنین را بدانید اینجا کلیک کنید.

.

توصیه های کاربردی برای حفظ بهداشت دهان و دندان در سالمندان

  • به یاد داشته باشید حداقل روزی ۲ بار مسواک زدن برای آنها ضروری است. البته بهتر است مسواک زدن بعد از خوردن غذا باشد .همچنین از یک مسواک، بیشتر از ۳ یا ۴ ماه استفاده نکنند.
  • حداقل سالی یک ‌بار برای معاینه به دندانپزشک مراجعه کنند. همچنین در صورت پوسیدگی دندان، ضروری است که هرچه سریعتر به دندانپزشک مراجعه کنند.
  • دقت داشته باشید که برای سالمندان موهای مسواک نباید خیلی نرم یا خیلی سفت باشد و بهتر است از مسواک نوع متوسط استفاده کنند. همچنین از نمک خشک یا جوش شیرین برای مسواک کردن یا شستن دندانها با انگشت استفاده نکنند. چرا که این مواد خشک باعث ساییدگی دندان می شوند.
  • اگر در موقع مسواک زدن، لثه آنها  خونریزی می‌کند، مسواک زدن را قطع نکنند وبرای رفع مشکل به دندانپزشک مراجعه کنند.
  • این را بدانید که سیگار و یا سایر دخانیات باعث خشکی دهان و افزایش خطر پوسیدگی دندان در سالمندان می شود. همچنین اگر به هر علتی دچار خشکی دهان شدند نباید به شکل خودسرانه دارو مصرف کنند .

کلام آخر 

سالمندان به شیوه متفاوتی مورد توجه هستند . چراکه با توجه به ضعف جسمانی در آنها، از لحاظ اجتماعی و ارزشی جایگاه بالایی را در خانواده ها به خود اختصاص می دهند. این ضعف ها جزئی از دوران سالمندی است اما با رعایت برخی مسائل می توان تاثیر آنها را در زندگی به طور چشمگیری کاهش داد و دوران سالمندی ایده آل و لذت بخشی را تجربه کرد.

منبع: مقاله سالمندی سالم در سایت آوای سلامت 

.

.

امیدواریم این مقاله برای شما مفید بوده باشد


در دیجی خاطره شما می توانید بهترین لحظات خود را با دیگران به اشتراک بگدارید. برای نوشتن خاطره خود اینجا کلیک کنید

با دیجی خاطره آنلاین و دیجیتال خاطره نویسی را تجربه کنبد

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.