روانشناسی رنگها و طراحی سایت

روانشناسی رنگ ، مطالعه رنگها در رابطه با رفتار انسان است. هدف از این مطالعه تعیین چگونگی تأثیر رنگ بر تصمیمات روزمره ماست. معانی یک رنگ می تواند در مورد اینکه چرا برخی از رنگها را به رنگهای دیگر ترجیح می دهیم ، موثر باشد. همین رنگ همچنین می تواند معانی مختلفی داشته باشد که به تربیت ، جنسیت ، مکان ، ارزشها و عوامل مختلف دیگر بستگی دارد. رنگ ها می توانند نشان دهنده طرز تفکر شما باشد و احساساتتان را تحریک کند. به همین علت است که مطالعه درباره روانشناسی رنگها و طراحی سایت و مارک ارتباط نزدیکی با هم دارند.

ارتباط بین روانشناسی رنگها و طراحی سایت

رنگ قرمز : رنگ قرمز با هیجان ، شور ، خطر ، انرژی و عمل همراه است و می تواند توجه ها را جلب کند. همچنین رنگ قرمز باعث افزایش اشتها و بالا رفتن هیجان می شود. به همین علت است که برندهای معروفی مثل یوتیوب و کوکاکولا از این رنگ استفاده می کنند. به علت همین افزایش هیجان است که یوتیوب از رنگ قرمز برای دکمه پخش فیلم استفاده می کند.

روانشناسی رنگها و طراحی سایت و برند

 

 

رنگ نارنجی: در روانشناسی رنگ ، نارنجی نشان دهنده خلاقیت ، ماجراجویی ، اشتیاق ، موفقیت و تعادل است. به همین علت افرادی که سایتهایی در رابطه با فروش محصولات خاص و یا دکوراسیون منزل دارند از این رنگ استفاده می کنند. در کل هر مکان و فعالیتی که با خلاقیت ارتباط داشته باشد با رنگ نارنجی همخوانی دارد.

رنگ زرد : به علت ارتباز طنگ زرد با آفتاب این رنگ باخود حس مثبت ، خوشبختی و خوش بینی را به همراه دارد. در کل اگر به دنبال ایجاد حس خوب و نشاط بخش هستید می توانید از این رنگ استفاده کنید به عنوان مثال رنگ زرد توسط مارک هایی مانند فراری استفاده می شود. بسیاری از افراد رویای رانندگی با فراری را دارند. این برند لوکس و محصولات آن با احساس خوشبختی و سبک زندگی بی دغدغه ارتباط نزدیکی دارند.

همچنین بسیاری از افرادی که تازه خانه خود را خریده اند و یا برای اولین بار از خانه خود نقل مکان کرده اند ، برای خرید محصولات مورد نیاز برای خانه جدید خود به وب سایت Ikea سر میزنند. احتمالا دلیل انتخاب رنگ زرد برای این سایت و برند همان حس شادی و خوشیختی است که بعد از یک تغییز مثبت و مطلوب در افراد ایجاد می شود.

روانشناسی رنگ ها

رنگ آبی: در روانشناسی رنگها رنگ آبی به علت ارتباط با آسمان ودریا نشان دهنده ی ثبات ، هماهنگی ، آرامش ، آرامش و اعتماد است. البته رنگ آبی معانی منفی مثل افسردگی دارد و می تواند احساس سرد و بی روحی را ایجاد کند. البته شما می توانید از حس اعتمادی که به واسطه رنگ آبی به وجود می آید به خوبی استفاده کنید. به علت ایجاد حس اعتماد است که برای طراحی ضمانت نامه ها و گواهینامه های اعتماد از رنگ آبی استفاده می شود. همچنین برند معروف Oral B ، به طور معمول از رنگ آبی در مارک تجاری خود استفاده می کنند تا به این وسیله محصولات خود را با کیفیت ، قابل اعتماد و ایمن معرفی کند.

 

روانشناسی رنگ ها

رنگ صورتی : در روانشناسی رنگ ، رنگ صورتی به معنای حس زنانگی ، بازیگوشی ، عدم بلوغ و عشق بی قید و شرط است.به همین علت برخی از مارک ها استفاده از رنگ صورتی برای بسته بندی محصول مخصوصاً برای اسباب بازی های دخترانه از رنگ صورتی استفاده می کنند. به علت معنای این رنگ است که درصد زیادی از مارک ها و وب سایت هایی که اغلب زنان مخاطب آن هستند از این رنگ استفاده می کنند.

رنگ بنفش: این رنگ یک رنگ سلطنتی است. به همین دلیل است که این رنگ به معنی  به قدرت،تجمل ،دانش و معنویت است. البته استفاده بیش از حد از این رنگ باعث ایجاد حس ناامیدی می شود و شما را فردی مغرور نشان می دهد. اما می توان این رنگ را در بخش هایی از سایت مثل هدر و فوتر استفاده کرد.

رنگ سفید : این رنگ نشانه معصومیت ، خوب بودن ، پاکیزگی و فروتنی است. در یک وب سایت تجارت الکترونیکی ، رنگ سفید بن به عنوان عکس محصول استفاده کرد. همچنین اکثر سفحات وبسایت ها دارای زمینه ی سفید و رنگ قلم سیاه هستند. این ترکیب به خوانا بودن مطالب کمک می کند. بسیاری از برندها مانند آدیداس هم از ترکیب رنگ سیاه و سفید برای طراحی مارک خوذ استفاده می کنند.


در طراحی سایت بهترین کار برقراری تعادل بین سه رنگ سفید و سیاه و خاکستری و استفاده ی همزمان از آنهاست

رنگ سیاه: این رنگ نمادی از رمز و راز، قدرت و ظرافت است. همچنین بیان گر احساساتی مثل غم و ناراحتی هم باشد. برخی از طراحان سایت برای خاص کردن محیط وب سایت خود از عکس های سیاه و سفید در صفحات اصلی و مقالات سایت استفاده می کنند. همچنین برندهایی مثل شنل و نایک هم این رنگ را برای طراحی مارک خود استفاده کرده اند. نایک علاوه بر برند برای طراحی سایت خود از رنگ های سیاه و سفید و خاکستری استفاده می کند. این مارک با این طراحی خواندن مطالب را برای بازدیدکننده آسان کند.

روانشناسی رنگ ها

رنگ خاکستری : این رنگ نشان دهنده ی  بی طرفی و تعادل است. معنای این رنگ احتمالاً از سایه بین سفید و سیاه ناشی می شود. البته رنگ خاکستری نشان دهنده برخی از مفاهیم منفی مثل غم و افسردگی است و می تواند برای برخی از افراد کسل کننده باشد. در طراحی سایت می توان از رنگ خاکستری برای رنگ قلم ، هدر ، گرافیک و حتی محصولات کرد تا مخاطبان زیادی جذب سایت شوند. اپل از ویژگی های مثبت این رنگ برای طراحی سایت خود استفاده کرده است. همچنین بسیاری از لپ تاپ های آنها به رنگ خاکستری یا نقره ای است زیرا رنگ خنثی آن باعث جذب مخاطبان زیادی می شود. به این علت است که همه صاحبان برند برند بهتر است ارتباط بین روانشناسی رنگها و طراحی سایت را بدانند.

 

روانشناسی رنگها

 

رنگ سبز: این رنگ ارتباط زیادی با طبیعت و پول دارد. رشد ، باروری ، سلامتی و سخاوت برخی از معانی مثبت رنگ سبز است. به همین علت استفاده از این رنگ برای سایت ها و مارک هایی با موضوعات تناسب اندام، طبیعت و تجهیزات کشاورزی رایج است. البته اگر در ساخت و طراحی وسیله ای از طبیعت الهام گرفته شده باشد، سبز رنگ مناسبی برای نشان دادن این مفهوم است.

روانشناسی رنگ و طراحی سایت

رنگ قهوه ای: به علت ارتباط رنگ قهوه ای با خاک و چوب و ستگ، این رنگ راحتی، امنیت و طبیعت را نشان می دهد. به همین علت است که رنگ قهوه ای اغلب برای محصولات طبیعی و غذایی استفاده می شود. علاوه بر این بسیاری از شرکت های موفق حمل و نقل هم از این رنگ استفاد می کنند. به این علت که امنیت، اعتماد و فرونتی و مشتری مداری عناصر مهم برای موفقیت این تجارت است. برای ترکیب رنگ قهوه ای با سایر رنگها می توان ز ترکیب این رنگ را با زرد و سبز استفاده کرد. وجه مشترک آنها عنصر طبیعت است.

منبع : .oberlo.com

.

.

امیدوارم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید


در این سایت می توانید  بهترین لحظات خود را با دیگران به اشتراک بگذارید.برای شروع خاطره نویسی اینجا کلیک کنید

با دیجی خاطره آنلاین و دیجیتال خاطره نویسی را تجربه کنید

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.