تله روراستی- شناسایی و حذف عادتهای بد

در مقالات قبل درباره ی مراحل تغییر عادتها ، روشهای شروع عادت جدید ، شکل گیری عادت های خوب و نقش اطرافیان در ایجاد عادتها صحبت کردیم. در این مقاله قصد داریم شما را با نحوه ی شناسایی و حذف عادتهای بد آشنا کنیم. برای رسیدن به این توانایی اول باید بتوانیم منبع وسوسه ی عادتهای بد را بشناسیم. هر رفتار دارای یک وسوسه ی سطحی و یک انگیزه ی عمیق و اساسی است. برخی از انگیزه ها شامل حفظ انرژی، ارتباط و پیوند با دیگران و رسیدن به جایگاه و پرستیژ است. درواقع وسوسه و تمایل نمایش ویژه ای از انگیزه های درونی ماست. مغز شما برای تمایل به چک کردن شبکه های اجتماعی یا بازی های کامپیوتری تکامل پیدا نکرده است. در اعماق وجودتان به دنبال کاهش رسیدن به جایگاه اجتماعی بالا یا رسیدن به پرستیژ و رتبه ی بالا هستید.

عادتهای شما راهکارهایی مدرن برای تمایلات قدیمی انسان هاست. انگیزه های اساسی انسان ها از از قدیم تا الان به یک شکل بوده است. اما روش های مختلفی برای پاسخ به انگیزه های اساسی وجود دارد. امکان دارد یک نفر با سیگار کشیدن اضطرابش را کم کند اما شخص دیگری همین کار را با ورزش انجام دهد. پس ممکن است عادتهای کنونی شما بهترین روش برای حل مسائل نباشد. آنها روشهایی هستند یادگرفته اید. وقتی یک روش برای حل مسئله بلد باشید قطعا سراغ آن روش می روید. عادتها هم به همین شیوه به وجود می آیند. این رابطه ی بین راهکار و مسئله هستند که عادتهای ما را تعیین می کنند.

همانطور که در مقالات قبل گفتیم وقتی یک سرنخ را دریافت می کنید مغزتان شبیه سازی انجام داده و حرکت بعدی را پیش بینی می کند. همین فعل و انفعالات چندثانیه ای نقش اساسی در ایجاد عادتهای شما دارد.

کلید شناسایی و حذف عادتهای بد بهادادن به احساسات است

قبل از انجام هرکاری یک پیش بینی ذهنی انجام میشود. این پیش بینی ها براساس تجربیات عینی و قبلی انجام میشود. شما دائما لحظه ی بعدتان را پیش بینی می کنید. چگونگی رفتارتان تاحد زیادی وابسته به همین پیش بینی هاست. به عبارتی رفتار بیشتر از تجربه های دیداری به تفسیر ما از آن رخداد بستگی دارد. به عبارتی وقتی دونفر در کنار شما باشند و یکی مشتاقانه سیگار بکشد و دیگری از حالش از بوی بد آن بهم بخورد،باعث ایجاد همزمان جرقه ی عادت خوب و بد می شود.

پیش بینی ها و تفاسیر شما از موقعیت ها به احساساتی ختم می شود که وسوسه های ما را توصیف می کنند. احساسات و عواطف، پیش بینی ها و سرنخ ها درنهایت به سیگنالی ختم میشود که رفتار ما را شکل می دهند. مثلا با کاهش یک درجه ی دما کاری انجام نمی دهید. وقتی دما ده درجه کمتر شود قطعا لباس گرم می پوشید. حس سرما همان سیگنالی است که باعث انجام عمل موردنظر می شود. شما همیشه سرنخ ها را حس می کنید اما زمانی اقدام میکنید که پیش بینی کنید در صورت تغییر خاصی شرایطتان بهتر خواهد شد.  احساسات و عواطف هستند که باعث ایجاد تغییرات می شوند. آنها کمک می کنند که بهترین تصمیم را بگیریم. اگر احساسات را از دست بدهیم توانایی تصمیم گیری ما مختل می شود. نمی دانیم باید دنبال چه چیزی باشیم و از چه چیزهایی دوری کنیم.

تمایلات مخصوصی که حس می کنید و عادتهایی که انجام میدهید تلاشی برای برآورده کردن انگیزه های اساسی شما هستند. هرزمان که یک عادت بتواند انگیزه ای را برآورده کند، وسوسه در شما گسترش یافته و آن عادت را تکرار می کنید. عادتها وقتی جذاب می شوند که آنها را به احساسات مثبت نسبت بدهیم و بتوانیم از آنها به نفع خودمان استفاده کنیم.

فقط با تغییر ذهنیت کارهای سخت را به لذت بخش ترین کارها تبدیل کنید

اگر یاد بگیرید بین عادتهای سخت و تجربیات مثبت ارتباط برقرار کنید می توانید آنها را برای خودتان جذاب کنید. تنها چیزی که نیاز دارید کمی تغییر در ذهنیت است. اگر بتوانید این کار را انجام دهید دیگر آن کارها را به شکل باری روی دوشتان نمی بینید بلکه آنها را به فرصت تبدیل می کنید. مثلا بسیاری از افراد ورزش را یک وظیفه ی چالش برانگیز و سخت می دانند که انرژی آنها را تخلیه کرده و موجب خستگی شان می شود. افراد موفق آن را به عنوان روشی برای توسعه ی مهارت و بالابردن قدرت درنظر می گیرند.

بسیاری از افراد قبل از شروع رقابت یا ارائه ای بزرگ حس اضطراب دارند. آنها تنفس سریع،ضربان قلب بالاتر و آشفتگی بیشتر را تجربه می کنند. با برداشت منفی از این احساسات، فقط حس تنش و آشفتگی نصیبمان خواهد شد. اما اگر این احساسات را از دید مثبت ببینیم، می توانیم این عمل را به دید هیجان زدگی و بالارفتن آدرنالین برای بهتر شدن تمرکز نگاه کنیم.

پس برای انجام کارسخت عادتهای خود را با یک کار لذت بخش ادغام کنید. سپس می توانید هر زمان که به کمی انگیزه نیاز داشتید از آن سرنخ استفاده کنید. وقتی عادت شکل گرفت این سرنخ ها می توانند تمایل را در وجودتان ایجاد کنند، حتی اگر ارتباط چندانی بین موقعیت اصلی و اولیه نباشد. کلید شناسایی و حذف عادتهای بد یا اصلاح آنها این است که ذهنیت مربوط به آنها را عوض کنید. این کار ساده نیست اما اگر بتوانید پیش بینی های خود را تغییر دهید می توانید عادتهای دشوار را به یک موقعیت جذاب تبدیل کنید.

این مقاله  خلاصه ای از فصل دهم  کتاب عادتهای اتمی است . شما می توانید خلاصه ی فصل اول، دوم ، سوم ، چهارم ، پنجم ، ششم  ، هفتم ، هشتم و نهم این کتاب را در این سایت بخوانید.

.

.

امیدوارم مطالعه مقاله ” شناسایی و حذف عادتهای بد ” برای تغییر عادتهایتان مفید باشد


در این سایت می توانید  بهترین لحظات خود را با دیگران به اشتراک بگذارید.برای شروع خاطره نویسی اینجا کلیک کنید

با دیجی خاطره آنلاین و دیجیتال خاطره نویسی را تجربه کنید

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.