فوت و فن سخنرانی

انسان از طریق سخن گفتن شخصیت انسانی خود را به نمایش می گذارد . امروزه رضایت شغلی ، اجتماعی و شخصی تا حد زیادی به توانایی فرد برای ایجاد ارتباط واضح با سایر انسان ها بستگی دارد . یادگیری سخنرانی و فن بیان  موثر فایده های بی شماری دارد . اگر در همه عمرتان هیچ وقت جلوی چمع صحبت نکردید ، فواید آت مضاعف خواهد شد .  یکی از آن ها افزایش مهارت نویسندگی است . همچنین صحبت در جمع شاهراهی به سوی اعتماد به نفس است . سعی کنید این توان را در خود ایجاد کنید که نظر و عقیده ی خود را برای دیگران چه در جمع و چه در خلوت آشکار کنید . در این صورت من درونتان چنان تاثیری بر دیگران می گذارد که هرگز سابقه نداشته است .

سخنرانی و نویسندگی

 کسب مهارت های اساسی در سخنرانی 


الف )هدفتان را پیش رویتان داشته باشید


 

♦پیشاپیش ذهنتان را آماده موفقیت کنید

آقای دیل کارنگی ،نویسنده کتاب آیین سخنوری، می گوید : “همانی هستیم که افکارمان هستند . افکار شما هستند که شما را می سازند . با تغییر افکارتان می توانید زندگی تان را تغییر دهید .” تصمیم گرفته اید بر اعتماد به نفس خود بیفزایید و ارتباط های موثری برقرار سازید . از حالا به بعد باید افکار منفی را دور بریزید و درباره فرصت ها و موفقیت هایی که در این تلاش به دست خواهید آورد مثبت بیندیشید . برای رسیدن به هر موفقیت بزرگی شما نیاز به عناصری مثل اشتیاق بی نهایت،مقاونت و پافشاری برای بالا رفتن از کوه مشکلات ، اعتماد به نفس و ایمان به موفقیت دارید .

♦هیچ فرصتی را برای تمرین سخنرانی از دست ندهید

هیچ کس نمی تواند سخن گفتن در جمع را بیاموزد مگر اینکه در جمع سخن بگوید . همانطور که هیچ کس شنا کردن زا یاد نخواهد گرفت مگر اینکه وارد آب شود. شما می توانید به سازمان های مختلف بپیوندید. هر جا که از شما می خواهند سخنرانی کنید . داوطلب شوید . در جمع های خودی سخن بگویید ، حتی اگر ثانیه ای بیشتر نباشد . هرگز نخواهید دانست چقدر پیشرفت کرده اید مگر این که درباره اش حرف بزنید .

سخنرانی نوعی ماجراجویی است که شما را از درون و بیرون تغییر خواهد داد . شخصیت تاثیرگذارتری در شما رشد می کند و زندگی جالب تری پیش رو خواهید داشت .

 


ب) رشد اعتماد به نفس


 ۶ واقعیت مهم و تاثیرگذار

۱)شما تنها کسی نیستید که از صحبت در جمع می ترسید .

تحقیقات نشان داده است که ۸۰ تا ۹۰ درصد کسانی که در کلاس سخنرانی می کنند ، در آغاز سخنرانی می ترسند .

۲) بخشی از این ترس مفید است 

وقتی می بینید تپش قلبتان بالا رفته و نفستان سریع شده نترسید . بدن شما هوشیار است . اگر این آمادگی ها را در حد معقولی نگه دارید ، می تتوانید سریع فکر کنید . روان سخن بگویید . با تاکید بیشتری نسبت به شرایط عادی حرف بزنید .

۳) بسیاری از سخنران های حرفه ای هیچ وقت نتوانسته اند ترس از صحنه را به کلی کنار بگذارند 

این ترس همیشه قبل از سخنرانی و در چند جمله اول آنها به گوش می رسد . برای کنترل این شرایط در ابتداسی ثانیه نفس عمیق بکشید . قامتتان را صاف نکه دارید . به چشمان شنوندگان مستقیم نگاه کنید. طوری با اطمینان صحبت کنید مه انگار همه انها به شما مقروض اند . تاثیر روانی این اعمال بر روحیه شما شگفت آور خواهد بود .

۴) علت اصلی ترس شما از صحبت کردن این است که به آن عادت نکرده اید 

برای بسیاری از مردم صحبت کردن در جمع مجموعه ای از موقعیت های ناشناخته و بسیار سخت تر از رانندگی ماشین است . برای اینکه موقعیت ترس آور را ساده کنید فقط  نمرین و تمرین و تمرین کنید.

 


پ) راه درست آمادگی برای یک سخنرانی مناسب 


♦فقط سخنرانی که متن سخنرانی اش را از قبل تهیه کرده است قابل اعتماد است 

اگر می خواهید اعتماد به نفس پیدا کنید باید کاری را انجام دهید مه به عنوان سخنران به شما امنیت خاطر می دهد  دانیل وبستر همیشه فکر مس کرد مقابل تماشاگران ایستاده است.  قبلا لباس می پوشید و کاملا متن سخنرانی خود را آماده می کرد.

♦هیچ وقت متن را کلمه به کلمه حفظ نکنید 

خیلی از سخنران ها برای آنکه خطر جا افتدن مطالب را از خود دور کنند در دام حفظ کردن می افتند. کسی که متن سخنرانی را حفظ می کند وقت و انرژی خود را هدر می دهد و فاجعه به بار می آورد. احتمالا موقعی که در مقابل شنوندگان قرار میکیرد متن سخنرانی را از یاد خواهد برد. حتی اگر فراموش هم نکند احتمالا به شیوه مکانیکی صحبت خواهد کرد. ولی اگر متن را حفظ نکرده باشیم سخنرانی موثرتری خواهیم داشت . شاید بعضی نکات را فراموش کنیم اما حداقل حرف هایمان طبیعی تر خواهد بود .

♦سخنرانی را با دوستانتان تمرین کنید 

نکته ای را که برای سخنرانی خود برگزیده اید در گفتگو های روزمره با دوستانتان مطرح کنید . شاید عقاید جالب آن ها بکارتان بیاید .

فوت و فن سخنرانی

 

 


د) کسب مهارت های اساسی در برقراری ارتباط با شنوندگان


♦درباره علایق شنوندگان خود صحبت کنید

دانش شما درباره موضوع سخنرانی می تواند به شنونده کمک کند تا مسائل خود را حل کرده و به اهداف خود برسد. به آنها نشان دهید که واقعا غلاقه مند به موضوع بوده اید. سخنرانانی که موفق به این کار نمی شوند با شنونده ای رو به رو می شوند که از کسالت خمیازه می کشد. مدام به ساعتش و درب خروجی نگاه می کند.

♦صمیمانه و صادقانه قدردانی کنید

اگر به صورت واضح از شنونده ای ایراد بگیرید می بینید که چگونه از شما بیزار می شود. از کاری که ارزش تحسین دارد صادقانه و صمیمانه قدردانی کنید. ببینید چگونه گذرنامه ورود به دل او را پیدا می کنید. عبارانی مثل « این شنونده واقعا تیزهوش است. » ، «خوشحالم که این جا هستم چون تک تک شما را صمیمانه دوست دارم. » جملات بد و ریاکارانه ای است. هرگز آن ها را استفاده نکنید. اگر نمی توانید صمیمانه قدردانی کنید، اصلا قدردانی از خود نشان ندهید.

♦با شنونده همدل شوید

در اولین جملاتی که می گویید با شنوندگان ارتباط مستقیم برقرار کنید. اگر این توان را دارید که در حین سخنرانی از شما سوال پرسیده شود، در ابتدای سخنرانی این نکته را خاطرنشان سازید. روش دیگر راه های ارتباطی استفاده از نام شنوندکان است. در این کار افراط نکنید و حد تعادل را نگه دارید. شیوه دیگر استفاده از ضمیر “شما “به جای” آنها “است .

♦شنونده را در صحبت های خود شریک قرار دهید

هنگامی که شما شنونده ای را انتخاب می کنید تا دراحرای نمایش کمک کند، مطمئن شوید توجه همه شنوندگان را جلب کرده اید . اگر به قول سخنران ها بین فردی که روی صحنه ایستاده و مردمی که روبه روی آن نشسته اند  دیواری کشیده شده باشد ، با مشارکت شنونده این دیوار فرو می ریزد.

♦خود را هم ردیف شنونده قرار دهید

در رابطه بین سخنران و شنونده هیچ جیز جای صمیمیت را نمی گیرد. بهترین راه برای اینکه سخنران خود را پیش شنونده عزیز کند این است که خودش را هم ردیف با شنونده کند. به یاد داشته باشید کوچکترین لاف در سخنرانی کشنده است.

 


سخن پایانی


اولین شرط ضروری برای موفقیت در تجارت صبر و اعتقاد به موفقیت و دریافت پاداش نهایی است. در سخنرانی نیز این نکته جزو ضروریات است. اگر به یادگیری آیین سخنرنی مشتاق باشید خواهید دید که همه موانع تک تک از سر راه شما کنار می رود . این تلاشی برای متمرکز ساختن استعداد و توانایی شما در ایجاد ارتباط موثر با همنوعانتان است. آیین سخنرانی شاهراهی به سوی اعتماد به نفس در همه زمینه های کار و زندگی است. وضوح قدرت و بیان موکد یکی از ابزار های اساسی برای رهبری جامعه است. اگر آنچه گفته شد به درستی به کار ببرید می توانید رهبر خانواده، سازمان دولتی و شرکت و دولت خود شوید.

منبع : برگرفته از کتاب آیین سخنرانی اثر دیل کارنگی

با تشکر از توجه شما . لطفا از ما انتقاد کنید و مارا در بهبود کیفیت مطالب

یاری کنید .

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.