مدیتیشن و انواع آن - تاثیر محیط روی عادتها_ خودآگاهی

با اینکه ممکن است مدیتیشن یا مراقبه یک سنت باستانی باشد ، اما هنوز هم در فرهنگ های مختلف جهان برای ایجاد احساس آرامش و هماهنگی درونی انجام می شود. این تمرین به تغییر آگاهی ، آگاهی یافتن و رسیدن به آرامش کمک می کند. به همین علت است که این روزها به دلیل نیاز بیشتر به کاهش استرس در میان برنامه های شلوغ و زندگی طاقت فرسا ، محبوبیت مدیتیشن روز به روز در حال افزایش است. مهم ترین نکته در این است که نوعی از مدیتیشن را انتخاب کنبد که که نیازهای شما را برآورده کند و شخصیت شما را تکمیل کند. انواع مدیتیشن شامل مراقبه ذهن آگاهی،معنوی،متمرکز،حرکتی،مانترا،آرامش پیشرونده ، مهربانی و در نهایت مدیتشن تجسم است. به همین علت لازم است تعریف مدیتیشن و انواع آن را بدانید تا بتوانید بهترین گزینه را برای خودتان انتخاب کنید.

تعریف مدیتشن و انواع آن

مدیتیشن یا مراقبه عملی است که در آن فرد از یک تکنیک مانند تمرکز ذهن بر روی یک موضوع ، فکر یا فعالیت خاص برای آموزش توجه و آگاهی و دستیابی به یک حالت روان و آرام و پایدار ذهنی استفاده می کند. انواع آن شامل :

مدیتیشن ذهن آگاهی :  این نوع از مدیتیشن از آموزه های بودایی نشات می گیرد و محبوب ترین روش مدیتشن در غرب است. در این روش هنگامی که افکار شما از ذهن شما عبور می کنند ، به آنها توجه می کنید. به یادداشته باشید که شما افکار را قضاوت نمی کنید یا با آنها درگیر نمی شوید. تنها کاری که لازم است یادداشت کردن این افکار است. این عمل ترکیبی از تمرکز و آگاهی است. هنگامی که احساسات ، افکار یا حالات بدنی مختلف را مشاهده می کنید ، تمرکز روی یک شی یانفستان می تواند مفید باشد. این روش برای افرادی که هیچ معلمی ندارند که آنها را راهنمایی کند خوب است ، زیرا به راحتی می توان به تنهایی آن را تمرین کرد.

مدیتیشن معنوی : این نوع مدیتیشن بیشتر در در ادیان شرقی دیده می شود. این مدیتیشن به این صورت است که شما در سکوت به تفکر پرداخته و به دنبال پیوند عمیق تری با خدا یا جهان خود هستید. به همین علت این نوع مدیتیشن شبیه نماز است. این نوع مدیتیشن را می توان در خانه یا عبادتگاه انجام داد. این عمل برای کسانی مفید است که در درسکوت بدنبال رشد معنوی در خود هستند. به علت تفاوت روش هاست که بهتر است مدیتیشن و انواع آن را بشناسید.


مدیتیشن استرس ، اضطراب ، افسردگی و درد را به میزان قابل توجهی کاهش دهد و باعث افزایش آرامش می شود

مدیتیشن تمرکز :  در این روش از تمام حواس پنج گانه استفاده می شود.  به عنوان مثال ، شما می توانید روی چیزی درونی مثل نفس خود تمرکز کنید و یا به صدای موسیقی بی کلام توجه کنید. این عمل ممکن است از نظر تئوری ساده باشد اما افراد مبتدی تنها برای چند دقیقه می توانند تمام تمرکز خود را حفظ کرده و تنها روی یک عامل متمرکز شوند. همانطور که از اسم این مدیتیشن پیداست، این روش برای هر کسی که نیاز به تمرکز بیشتری در زندگی خود دارد ایده آل است.

مدیتیشن حرکتی :  بیشتر افراد با شنیدن نام این نوع مدیتیشن به فکر یوگا می افتند. اما این تمرین ممکن است شامل قدم زدن در جنگل ، باغبانی و سایر اشکال آرام حرکت باشد. این یک نوع فعال مدیتیشن است که در آن حرکت شما را راهنمایی می کند. این روش برای افرادی که آرامش را در عمل می یابند و ترجیح می دهند ذهن خود برای مدتی از مسیر اصلی منحرف کنند، خوب است.

مدیتیشن مانترا : این روش در بسیاری از سنت ها از جمله سنت های هندو و بودایی دیده می شود. در این نوع مدیتیشن از صدای تکراری برای پاکسازی ذهن استفاده می شود. این می تواند یک کلمه ، عبارت یا صدا باشد.تفاوتی ندارد که کلمه مورد نظر بلند تکرار شود یا فقط در ذهن مرور شود. پس از مدتی با استفاده از این تمرین هوشیارتر و با محیط خود هماهنگ خواهید بود. درنتیجه می توانید سطح آگاهی عمیق تری را تجربه کنید.

مدیتیشن و انواع آن

مدیتیشن آرامش پیش رونده : این به عنوان مدیتیشن اسکن بدن نیز شناخته می شود. هدف این نوع مدیتیشن کاهش تنش در بدن و بالابردن آرامش است. این روش شامل سفت شدن و شل شدن آرام یک گروه عضلانی مشخص در هر نوبت از این مدیتیشن است. در واقع در این روش موجی ملایم از بدن شما عبور می کند تا به شما کمک کند تا تنش و استرس را از بین ببرید. این روش غالبا برای تسکین استرس و آرام شدن قبل از خواب استفاده می شود.

مدیتیشن مهربانی : این روش برای تقویت احساس مهربانی و پذیرفته شدن نسبت به خود و دیگران استفاده می شود. این تمرین به طور معمول شامل باز کردن ذهن برای دریافت کردن بیشتر عشق و محبت از طرف دیگران و سپس ارسال یک سری آرزوهای خوب برای عزیزان ، دوستان ، آشنایان و همه موجودات زنده است. از آنجا که این نوع مدیتیشن برای بالا بردن عطوفت و مهربانی در نظر گرفته شده است ، ممکن است برای کسانی که احساس خشم یا کینه دارند ، ایده آل باشد.

مدیتیشن تجسم: این روش تکنیکی است باعث افزایش احساس آرامش از طریق تجسم صحنه ها یا تصاویر مثبت می شود. برای استفاده از این تکنیک لازم است است که صحنه مورد نظر را به وضوح تصور کنید . از هر پنج حس استفاده کنید و تا جایی که می توانید جزئیات بیشتری اضافه کنید. شکل دیگر این مدیتیشن شامل تصور موفقیت در اهداف خاص است که هدف آن افزایش تمرکز و انگیزه است. بسیاری از افراد از مدیتیشن تجسم برای تقویت روحیه خود ، کاهش سطح استرس و ایجاد آرامش درونی استفاده می کنند.

منبع :سایت .healthlin

.

.

امیدوارم  مطالعه مقاله” مدیتیشن و انواع آن “برای شما مفید باشد


در این سایت می توانید  بهترین لحظات خود را با دیگران به اشتراک بگذارید.برای شروع خاطره نویسی اینجا کلیک کنید

با دیجی خاطره آنلاین و دیجیتال خاطره نویسی را تجربه کنید

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.