کاهش مصرف نمک

بر اساس توصیه سازمان جهانی بهداشت حداکثر مقدار مصرف نمک به صورت روزانه ۵ گرم است یا همان یک قاشق مرباخوری است .در حالی که متاسفانه میزان مصرف کردن نمک در خانوارهای ایرانی ۲ تا ۳ برابر مقدار توصیه شده است. سازمان جهانی بهداشت اعلام کرده است که از هر سه فرد بزرگسال،یک نفر به فشارخون بالا مبتلاست.این را به یاد داشته باشید که یک مورد از عوارض مصرف نمک بیش از حد مجاز،فشارخون بالاست.همچنین با کاهش مصرف نمک به کمتر از ۵ گرم در روز می توان مرگ و میر ناشی از بیماریهای قلبی – عروقی را نیز کاهش داد.

کاهش وزن یکی دیگر از راه های جلوگیری از بیماری های قلبی است.برای مطالعه درباره راه های کاهش وزن اینجاکلیک کنید

مصرف آب قبل از تشنگی به کاهش مصرف نمک کمک می کند

تحقیقات نشان داده است که به دنبال هر بار تحریک حس تشنگی،افراد تکایل زیادی به مصرف غذاهای شور نشان می دهند.برای جلوگیری از این حس بهتر است فواصل بین نوشیدن آب کمتر شده و قبل از تحریک حس تشنگی آب نوشید تا تمایل به مصرف کردن نمک کمتر شود.

توصیه هایی برای کاهش مصرف نمک

  • بهتر است سر سفره یا میز غذا نمکدان را حذف کنید.
  • برای تامین ید بدنتان از نمک ید دار استفاده کنید. نمک یددار تصفیه شده را در ظروف دردار تیره رنگ و دور از نور نگهداری کنید. همچنین برای حفظ سلامتی خودتان از استفاده نمک های غیر استاندارد مثل نمک دریا، سنگ نمک و ….. خودداری کنید.
  • این را به یاد داشته باشید که نگهداری و ذخیره نمک یددار به مدت طولانی مثلا بیشتر از یکسال موجب از دست رفتن بخشی از ید آن می شود، بنابراین تا حد امکان نمک یددار را برای مصرف کوتاه مدت تهیه کنید.
  • بهتراست مصرف تنقلات و غذاهای شور مثل ماهی دودی، آجیل شور، چیپس، پفک، انواع شور و ترشی، سوسیس و کالباس که نمک زیادی دارند را کاهش دهید. به یاد داشته باشید که مقدار استاندارد استفاده نمک در روز ۵ گرم است  و این مقدار شامل نمکی که بهطور طبیعی در غذاها وجود دارد نیز می شود.
کاهش مصرف نمک
  • با وجود مشخص بودن مقدار استاندارد مصرف نمک در روز افراد بالای ۵۰ سال، مادران باردار و شیرده و کسانی که بیماریهای قلبی – عروقی و فشار خون بالا دارند، بهتر است بیشتر از بقیه مراقب مقدار نمک مصرفی خود باشند.
  • بهتر است به جای نمک از ادویه جاتی همچون مرزه، نعنا و ریحان خشک در غذاها استفاده کنید.همچنین می توانید برای بهبود طعم غذا و کاهش مقدار نمک در تهیه غذاها از سبزی های تازه، سیر، لیموترش، آب نارنج، آویشن، شوید و … استفاده کنید.
  • بهتر است به میوه ها و سبزیهایی که به صورت خام خورده میشوند نمک نزنید.همچنین از انواع مغز دانه و آجیل های بدون نمک و بو نداده مصرف کنید.
  • این را به یاد داشته باشید که غذاهای کنسرو شده و بسیاری از موادغذایی بسته بندی شده آماده دارای مقادیر زیادی نمک هستند، مصرف آنها را کاهش دهید. همچنین نانهای کم نمک یا بی نمک مصرف کنید چرا که مقدار نمک موجود در نان ها معمولا بالاست.
  • و در آخر این را بدانید که مهمترین دلیل مصرف زیاد نمک، عادت به طعم شور است. مطمئن باشید با کم کردن مقدار نمک مصرفی خود، در طول زمان به طعم کم نمک هم عادت می‌کنید.

این را بدانید که کاهش مصرف نمک از شما در برابر فشار خون بالا، بیماریهای قلبی – عروقی و کلیه، پوکی استخوان و برخی از سرطانها مانند سرطان معده محافظت می کند


منبع:مقاله کاهش مصرف نمک،قند،چربی و روغن در سایت آوای سلامت 

 

امیدواریم مطالعه این مقاله برای شما مفید باشد


در سایت دیجی خاطره بهترین لحطات خود را با دیگران به اشتراک بگذارید.برای شروع خاطره نویسی اینجا کلیک کنید


با دیجی خاطره آنلاین و دیجیتال خاطره نویسی را تجربه کنید

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.