نشستن صحیح را یاد بگیرید و یک هدیه به جسم خود بدهید

در زندگی کنونی و مدرن امروزی، اغلب افراد چه در محل کار و چه در منزل با کامپیوتر سروکار دارند. همچنین یکی از ابزار های ضروری برای تایپ در نویسندگی کامپیونر شماست.گاهی نیز سخت مشغول کار کردن هستیم و تمرکز خود بر نحوه صحیح نشستن را از دست می دهیم. همین امر
سبب ایجاد برخی از دردهای مزمن شده که ربط چندانی نیز به سن افراد ندارد.

افزایش تمرکز فکری، کاهش استرس، بهبود سیستم ایمنی بدن، بهبود خلق و خو، افزایش اعتماد به نفس، بهبود تنفس و اکسیژن رسانی به مغز و افزایش بهره وری از اثرات اثبات شده مرتبط با نشستن درست در ساعت های طولانی پشت میز نشینی است.در این مقاله قصد داریم به شما کمک کنیم تا مطابق بهترین استانداردها محل کار و نوشتن خود را آماده کنیدو نشستن خود را اصلاح کنید.

اگر میخواهید بهترین راه ها را برای بالا بردن اعتماد به نفستان بشناسید این مقاله به شما کمک می کند.

 

⇐معرفی استاندارد ها⇒

خصوصیات صندلی مناسب

  • صندلی ای که مجهز به سیلندر بادی برای تنظیم ارتفاع باشد، بهترین انتخاب برای شماست.
  • از صندلی با عمق مناسب استفاده کنید. عمق صندلی استاندارد به صورتی است که هنگام نشستن بر روی آن به اندازه یک مشت بسته بین لبه صندلی و فضای زیر زانوها فاصله وجود داشته باشد.
  • دقت داشته باشید که بهتر است پشتی صندلی  مطابق با انحنای طبیعی ستون فقرات باشد.
  • اگر می توانید هنگام خرید صندلی ای را تهیه کنیدکه دسته دار باشد و دسته ها قابلیت تنظیم ارتفاع داشته باشد.
  • و در آخر صندلی مناسب به صورتی طراحی شده است که اجازه تحرک لازم برای کار و تغییر حالت نشسته را به شما بدهد.  پیشنهاد ما به شما صندلی های چرخدار پنج پایه است.

خصوصیات میز مناسب

– بهتر است ارتفاع سطح میز ی که انتخاب می کنید  قابل تنظیم باشد.
– فضایی که برای پاها در زیر میز در نظر بگیرید کهمناسب باشد.
– وسایلی که در هنگام کار بیشترین موارد استفاده را دارند در نزدیکی  و در دسترس خودتان قرار دهید. به این علت که برای استفاده از آنها مجبور به خم کردن کمر یا به جلو کشیدن دستها نشوید.

به اصل مطلب رسیدیم ، نحوه نشستن صحیح و اصولی پشت میز

  1. صاف و قائم بنشینید، کمر خود را راست و شانه ها به سمت عقب قرار دهید.
  2. سه قوس طبیعی بدن را در حین نشستن حفظ کنید و وزن بدن را به طور مساوی بر روی دو سوی بدن خود توزیع کنید.
  3. برای درست نشستن پشت میز رایانه اول از همه ارتفاع صندلی را با ارتفاع میز هماهنگ کنید به طوری که دست مماس بر میز باشد و زاویه ۹۰ تا ۱۱۰ درجه در آرنج ایجاد شود.
  4. هیچ وقت برای اینکه مجبور نباشید با گردن خم به مانیتور نگاه کنید، صندلی خود را پایین نکشید بلکه ارتفاع مانیتور را تنظیم و در راستای چشم قرار دهید تا مجبور به خم کردن سر و در نهایت گردن درد نشوید.
  5. ارتفاع صندلی استاندارد به گونه ای است که کف پاها به راحتی روی زمین قرار می گیرد و یک زاویه ۹۰ درجه در زانو ایجاد شود. پاها نباید حالت آویزان داشته باشند .همچنین بهتر است زانوها  به لبه میزی که پشت آن نشسته اید برخورد نداشته باشد.
  6. بهتر است موقع نشستن پشت میز رایانه نه لم بدهید و نه قوز کنید. راست بنشینید.  سر و گردن خود را در راستای ستون فقرات قرار دهید و گردنتان به سمت جلو خم نکنید. پشتی صندلی خود را به گونه ای تنظیم کنید که امکان درست نشستن را برای شما فراهم کند.                        نشستن صحیح
  7. طوری بنشینید که تنه شما با را نها زاویه ۹۰ تا ۱۲۰ درجه داشته باشد .در صورتی که پشتی صندلی شما انحناهای موجود در ستون فقرات را حمایت نمی کند، پیشنهاد ما به شما استفاده از پشتی طبی است.
  8. اگر به هر علتی پاهای شما پس از نستن روی صندلی آویزان ماند و روی زمین قرار نگرفت چاره کار استفاده از زیرپایی است. استفاده از زیرپایی  جریان خون در پاها را افزایش می دهد و مانع از ایجاد لخته های خونی در پا، ورم پا، واریس و پادرد می شود.
  9. در صورت امکان دست ههای صندلی را تنظیم کنید تا شانه شما به راحتی در موقعیت مناسب قرار بگیرد. اگر دسته های صندلی در موقعیتی قرار دارند که مانع از حرکت می شوند، آ نها را بردارید.
  10. همیشه توجه داشته باشید که در صورت نیاز به چرخیدن، به جای چرخاندن کمر از چرخش صندلی استفاده کنید. همچنین از خم کردن گردن به اطراف تا حد امکان خودداری کنید و جای این کار تمام بدن خود را به سمت دلخواه بچرخانید.
  11. و در آخر هرگز در هنگام نشستن، یکی از پاها را روی دیگری قرار ندهید. این کار، روند گردش خون را با اختلال مواجه میکند و  گاهی نیز به عارضه ای به نام «سندروم پای بی قرار » منجر می شود.

این را بدانیدکه : ستون فقرات دارای قوسهای طبیعی است که باید آ نها را در وضعیت طبیعی خودشان همواره حفظ کرد. بین مهره های کمر، دیسک کمر واقع است که در واقع نقش ضربه گیر را ایفا می کند. هنگامی که  ستون فقرات بیش از حد و نامناسب فشار می آورید به دیسک کمر فشارآورده . آن را از مکان خود جابه جا کرده  و دردناشی از نشستن طولانی مدت و غیر اصولی پشت میز را تجربه می کنید.


به یک نکته توجه داشته باشید

حتی زمانی که کاملاً طبق اصول صحیح نشست هاید، نشستن طولانی در یک جا، با ممانعت از جریان خون می تواند برای بدن شما عوارضی ایجاد کند. سعی کنید از زمان استراحت برای جابه جایی بدن خود استفاده کنید. بنابراین سعی کنید هر ۲۰ تا ۳۰ دقیقه، یکی دو دقیقه کار خود را متوقف کرده و حرکات کششی انجام دهید و بعد از هر ساعت ۵ تا ۱۰ دقیقه استراحت کرده یا کار خود را تغییر دهید. برای استراحت بدنتان می توانید هر عضله در خلاف جهتی که قرار داشته، قرار دهید. برای این کار حتی می توانید بلند شوید و در اتاق خود چند قدم راه بروید. یادتان باشد علاوه بر عضلات و مفاصل، چشم های شما نیز نیاز به استراحت دارند. بنابراین هر از گاهی به جای نگاه کردن به صفحه نمایش به نقطه های دور خیره شوید یا  ۱۰ تا ۱۵ ثانیه چش مهای خود را ببندید.

منبع : مقاله روش صحیح نشستن در سایت آوای سلامت

 

از توجه شما به این مقاله بی نهایت متشکریم


اگر تمایل دارید مقالات بیشتری در رابطه با سلامتی در سایت قرار بگیرد به ما بگویید

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.