ورزش و فعالیت بدنی و کنترل چاقی و اضافه وزن - ایجاد عادت با عمل گرایی - راز پایبندی به عادت ها

همه ما برای داشتن زندگی سالم و پیشگیری از بسیاری بیماری ها به تحرک و فعالیت بدنی نیاز داریم.ورزش و فعالیت بدنی در هر سنی باعث شادابی و نشاط می شود. البته  بعضی افراد فکر می کنند که ورزش مؤثر باید حتماً با تلاش زیاد و درد عضلانی بعد از ورزش همراه باشد تا موثر واقع شود.  اما واقعیت این است که یک فعالیت بدنی متوسط مثل پیاده روی که کمی ضربان قلب و تنفس را زیاد کند، برای داشتن زندگی سالم کاملا مناسب است.پس همین حالا شروع کنید و بهانه ها را کنار بگذارید.مطمئن باشید که در این صورت یک زندگی عالی و سالم در انتظار شماست.

انگیزه شما بیشتر می شود وقتی بدانید از ورزش و فعالیت های بدنی می توان برای پیشگیری، درمان و کنترل بیمار یها استفاده کرد. مهم ترین آثار فعالیت بدنی وتمرین های ورزشی، می توان به پیشگیری از بیماری های قلبی و عروقی،کنترل وزن،ایجاد حس خوب در شما و تنظیم میزان قند خون اشاره کرد.

اگر هنوز هم ذره ای برای شروع وزرش تردید دارید مقاله رابطه فشار خون و چاقی را از دست ندهید

+ میزان توصیه شده ورزش و فعالیت بدنی برای سالم زندگی کردن +

بر اساس نظر سازمان جهانی بهداشت، انجام حداقل ۱۵۰ دقیقه ورزش و فعالیت بدنی هوازی در هفته با شدت متوسط )با فواصل منظم در ۳ تا ۵ نوبت) یا ۷۵ دقیقه فعالیت بدنی شدید یا ترکیب معادلی از هردو، برای بزرگسالان توصیه می شود. البته این زمان می تواند توسط بدن آماده و توان بالای شما بیشتر شده وفواید آن چندین برایر شود.

این نکته را به یادداشته باشید که در برنامه های ورزشی همراه با ورزش های هوازی باید برای ورزش های مقاومتی و قدرتی )مانند حرکاتی که باعث انقباض با قدرت عضله می شوند( نیز زمانی را اختصاص داد. افزایش تدریجی شدت فعالیت ها و نرمش قبل و بعد از انجام فعالیت ورزشی برای گرم کردن و سرد کردن تدریجی بدن کاملا ضروری است.

ورزش و فعالیت بدنی و درمان آلزایمر و سالمندی

+ قبل از انجام هر نوع ورزش و فعالیت بدنی حتما سطح آمادگی و توان خود را بسنجید +

اگر قصد دارید ورزش و فعالیت بدنی را شروع کنید یا شدت آن را نسبت به قبل افزایش دهید، بهتراست پرسشنامه آمادگی فعالیت بدنی

را تکمیل کنید .(جواب ها به صورت بله و یا خیر است.)

  1. آیا تاکنون پزشک به شما گفته است که مشکل قلبی دارید و باید فقط فعالیتهای ی بدنی توصیه شده توسط پزشک را انجام دهید ؟
  2. آیا هنگامی که فعالیت بدنی انجام می دهید در ناحیه سینه احساس درد می کنید؟
  3. آیا در ماه گذشته هنگامی که فعالیت بدنی انجام نمی دادید، در سینه خود درد داشته اید؟
  4. آیا تعادل خود را به دلیل سرگیجه از دست می دهید یا تاکنون هشیاری خود را از دست داده اید؟
  5. آیا مشکل استخوانی یا مفصلی دارید که با تغییر میزان فعالیت بدنی تشدید شود؟
  6. آیا در حال حاضر به دلیل مشکل قلبی یا فشارخون بالا برای شما دارو تجویزشده است؟
  7. آیا محدودیت جسمانی دیگری برای عدم انجام فعالیت بدنی دارید؟

چگونه تست شروع ورزش و فعالیت بدنی  را تحلیل کنیم؟

در صورتی که پاسخ شما به یک یا بیش از یکی از سوالات بله است: لطفا قبل از انجامورزش و فعالیت بدنی بیشتر با پزشک مشورت کنید. البته در مورد فعالیت بدنی سبک مانند پیاده روی آهسته اطبق مقاله سایت آوای سلامت این مشورت ضروری نیست.

+ در هنگام ورزش و فعالت بدنی رعایت نکات کربردی زیر لازم است +

  • قبل و پس از فعالیت بدنی استراحت کنید. وقتی احساس می کنید خیلی خسته هستید این نکته را به خاطر داشته باشید که چند بار استراحت کوتاه مؤثرتر از استراحت طولانی است.
  • بعد از غذا فوراً فعالیت بدنی انجام ندهید. بهتر است حداقل یک ساعت قبل از غذا و تا دو ساعت بعد از غذا فعالیت شدید انجام ندهید.
  • در مورد پوشش لباس نخی و کفش مناسب از جمله لوازمی هستند که ورزش و فعالیت بدنی را ن لذت بخش می کند . بهتر است کفش ۳ سانتی متر پاشنه داشته باشد . کفش های ورزشی که دارای پاشنه نسبتاً نرم در داخل و پاشنه یکپارچه و محکم در خارج باشند، بهترین گزینه هستند.

“پیاده روی در سطح صاف، راحت ترین، در دسترس ترین و کم هزینه ترین فعالیت بدنی برای حفظ سلامتی است”

  • طبق توصیه کارشناسان، روزانه ۳۰ دقیقه ورزش ۵ تا ۷ روز در هفته با شدت متوسط برای حفظ سلامتی و پیشگیری از بیمار یها
  • لازم است.البته می توان این زمان را به ۳ دوره ۱۰ دقیقه ای هم تقسیم کرد.
  • این نکته را به یادداشته باشید که همیشه  در ابتدای ورزش  و فعالیت بدنی ، ۵ تا ۱۰ دقیقه بدن را گرم کنید؛ یعنی حرکات ورزشی و سرعت قدم برداشتن باید به تدریج افزایش یابد تا قلب، ریه ها و عضلات به تدریج هماهنگی لازم را برای مصرف انرژی و اکسیژن به دست آورند. همچنین قبل از پایان ورزش نیز ۵ تا ۱۰ دقیقه با کم کردن سرعت و انجام حرکات ملایم تر بدن خود را سرد کنید. گرم و سرد کردن بدن باعث پیشگیری از دردهای شدید عضلانی نیز می شود.
  • در زمان فعالیت و نیز قبل و بعد از آن مصرف آب و مایعات را فراموش کنید.
منبع:مقاله ورزش و فعالیت بدنی در سایت آوای سلامت

.

.

امیدواریم مطالعه این مقاله برای شما مفید باشد


در سایت دیجی خاطره بهترین لحطات خود را با دیگران به اشتراک بگذارید.برای شروع خاطره نویسی اینجا کلیک کنید


با دیجی خاطره آنلاین و دیجیتال خاطره نویسی را تجربه کنید

 

 

2 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.