مدیتیشن و انواع آن - تاثیر محیط روی عادتها_ خودآگاهی

همه چیز درباره ی خودآگاهی و اهمیت آن

بیشتر افراد به این نتیجه می رسند که بخش زیادی از زندگی شان را به دنبال دلایل ظاهرا بی فایده و بی معنایی بروند. اما به وجود خودآگاهی اکثر کارهای ما با دلایل منطقی انجام خواهد شد.  این آگاهی مثل پیاز لایه لایه است. هرچه بیشتر به لایه های عمیق آن برسید ممکن است بدون دلیل گریه کنید. سطحی ترین لایه ی آن فهم ساده ی احساسات است. به این معنی که بدانید چه چیزی شما را خوشحال می کند، چه چیزی به شما امید داده و چه موضوعی شما را ناراحت می کند.

دومین لایه از خودآگاهی درباره ی این است که بدانیم چرا احساسات خاصی را حس می کنیم. برای رسیدن به این لایه لازم است بیشتر تلاش کنید. این چراها مهم است. چون موفقیت یا شکست ما را مشخص می کند. این لایه از این علم به ما کمک می کند که از دلایل ریشه ای احساسات خود مطلع شویم. زمانی که این دلایل را درک کنیم می توانیم آنها را تغییر دهیم.

لایه سوم از خودآگاهی شامل ارزش های شخصی ماست. رسیدن به این لایه به سوالات متعدد و تلاش زیادی نیاز دارد. رسیدن به این سطح از درک بسیار سخت است اما مهم و ارزشمند است. چون ارزش های ما مشکلاتمان را مشخص می کند. درنهایت مشکلاتمان روی زندگی ما تاثیر می گذارد.

راستی می دونستین ما خلاصه تمام فصل های کتاب عادتهای اتمی رو براتون آماده کردیم ……

دلایل اهمیت ارزش ها و تاثیر خودآگاهی روی آنها

ارزش های ما تاثیر مستقیمی روی کارهایی که انجام می دهیم دارند. اگرارزشهای ما فایده ای نداشته باشند، اگراشتباها موفقیت را به عنوان شکست درنظر بگیریم و برعکس ، اگر غلط انتخاب کنیم ارزش های ما از بین خواهند رفت. احساس ما درباره ی موفقیت درنهایت به این حقیقت برمی گردد که چه چیزی را ارزشمند می بینیم. البته خیلی از افراد برای پاسخ دادن به این چراها وحشت دارند و همین موضوع باعث می شود که نتوانند به این سطح از آگاهی برسند.

آنها ممکن است درک کنند احساس تنهایی دارند اما وقتی از خودشان سوال می کنند که چرا چنین حسی در آنها به وجود آماده است، معمولا پاسخشان سرزنش دیگران است. در نتیجه راه حل مناسبی برای مشکل پیدا نکرده و صورت مسئله را پاک می کنند.

اگر بیشتر افراد با دید عمیق تری به ارزش های خود نگاه کنند، به این نتیجه می رسند که به جای ارزیابی دقیق مشکلات خود سعی داشتند مسئولیت آن مشکل را از روی دوش خود بردارند. آنها متوجه می شوند که تصمیم هایشان براساس رفتن به سمت حال خوب کاذب است نه خوشی حقیقی. برای رسیدن به این سطح از درک قطعا به رسیدن به خودآگاهی نیاز دارید .

لطفا بعد از خواندن این مقاله لحظه ای سکوت کنید و چشمانتان را ببندید. به موضوعی که واقعا آزارتان می دهد فکر کنید. حالا از خود سوال کنید که چرا این موضوع شما را ناراحت کرده است. احتمالا پاسخ شما به یک شکست می رسد. حالا ازخودتان سوال کنید که چرا این شکست برای شما اتفاق افتاده است. شاید به این نتیجه برسید که این شکست درواقع اصلا یک شکست واقعی نبوده و شما از زاویه ی نادرستی نگاه کرده اید.

ارزشهایی که زیادی آنها دردسرساز است

لذت : لذت بردن بیش از حد و خارج از محدوده ی نرمال می تواند دردسرساز باشد. مثال از یک فرد الکلی سوال کنید که لذت چیست. یا از فردی که بیشت از پرخوری کرده بپرسید که آیا از حال حاضر خود لذت می برد یا خیر. اگر انرژی خود را صرف لذت های لحظه ای کنید ممکن است سطح اضطراب و یا بی ثباتی در شما افزایش پیدا کند. لذت محصول خوشحالی ما و اثر آن است. پس بهتر است دنبال خوشحالی واقعی باشیم تا لذت ها و رضایت ها روی خوش خود را به ما نشان دهند. با رسیدن به خودآگاهی  و تغییر در دیدگاه خود می توانید این خوشی های کاذب را تشخیص دهید.

موفقیت های مادی : بیشتر افراد اعتماد به نفس خود را ناشی از درآمدی که به دست می آورند یا خودرویی که سوار می شوند می دانند. اما تحقیقات نشان داده است که وقتی نیاز های فیزیکی مثل خوراک و پوشاک برطرف شود، رابطه ی بین خوشحالی و موفقیت های مادی به سرعت صفر می شود. از طرف دیگر اگر به مسائل مادی خیلی اهمیت دهید ممکن است ارزش های دیگری مثل شرافت و صداقت در اولویت های پایین تری قراربگیرند. با کنترل افکار درونی از راه خودآگاهی می توانید این وابستگی بیش از حد به مادیات را راحت از بین ببرید.

در هر حالتی مثبت اندیش بودن: گاهی اوقات زندگی روی خوشی به ما نشان نمی دهد. بهترین حالت این است که این موضوع را قبول کنید. وقتی در هر شرایطی خودتان را مجبور به مثبت اندیشی کنید، وجود مشکلات را نفی می کنید. در نهایت احتمال حل آنها و رسیدن به خوشحالی را کاهش می دهید. ممکن است درد و خشم و ناراحتی برای رسیدن به اهدافمان تجربه کنیم. اما بدون وجود این احساسات حس رسیدن به موفقیت ارزشی نخواهد داشت.

کلام اخر: با پیاز خودآگاهی اشکتان را در بیاورید تا بتوانید بهترین تصمیم ها را بگیرید :

برای رسیدن به خودآگاهی بهتر بتوانید ارزش های خوب را از بد تمیز دهید. ارزش های خوب حقیقت محور، مفید در اجتماع و قابل کنترل هستند. ارزش های بد خرافی ، ضد اجتماعی و غیرقابل کنترل هستند.

مثلا صداقت ارزش خوبی است چون بر آن کنترل کامل دارید و بازتابی از موفقیت است. همچنین فایده های زیادی برای دیگران دارد. اما در مقابل تلاش برای برتری بر دیگران با دغل کاری ارزش کاملا مخرب و بدی محسوب می شود. ارزش های بد غالبا به رویداد های بیرونی تکیه داشته و هرچقدر آنها را داشته باشید بازهم از آنها بیشتر می خواهید. مثلا خوردن غذای خوشمزه برای همه خوش آیند است. اما اگر این ارزش در اولویت شما باشد روی تصمیم گیری هایتان اثر بدی می گذارد. برای رسیدن به این درک از ارزش ها باید بتوانید بزرگ فکر کنید و به خودشناسی برسید.

وقتی ارزش پایینی را برای زندگی خود انتخاب می کنیم، استانداردهای نامناسبی را برای خودنان و دیگران تعیین می کنیم. اساسا به مسائلی اهمیت می دهیم که زیاد مهم نیستند. مسائلی که ممکن است شرایط زندگی ما را بدتر هم بکنند. ولی وقتی ارزش های بهتری را انتخاب کنیم شرایط ما قطعا بهتر خواهد شد و خوشحالی و موفقیت را به خودمان هدیه داده ایم. البته یک عنصر مهم دیگر برای تعیین ارزش ها عادتهای شما و عملگراییتان در انجام این عادتها است. . ما این موضوع را در مقاله های فبلی به طور کامل توضیح داده ایم .

این مقاله خلاصه ای از فصل سوم کتاب هنر ظریف بیخیالی نوشته ی مارک منسن است. ما خلاصه ی فصل اول و دوم را هم برایتان آماده کرده ایم .

.

.

در این سایت می توانید  بهترین لحظات خود را با دیگران به اشتراک بگذارید.برای شروع خاطره نویسی اینجا کلیک کنید

با دیجی خاطره آنلاین و دیجیتال خاطره نویسی را تجربه کنید

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.