نحوه ی بازیابی و بازبینی و به روزرسانی عادت ها

بازبینی و بازیابی عادت ها را فراموش نکنید …….

در مقالات قبل درباره ی مزیت داشتن عادت و روش های حفظ عادتها مفصل صحبت کردیم. در این مقاله می خواهیم به شما یادآوری کنیم که اگرچه عادتهای خوب باید حفظ شود اما در بعضی از موارد هم باید سنت شکنی کرد و بعضی از عادتها را تغییر داد و یا از بین برد. به همین علت لازم است نحوه ی بازیابی و به روزرسانی و بازبینی عادت ها را بدانید.

عادتها، مبنایی برای ایجاد تسلط هستند. در شطرنج، تنها زمانی یک بازیکن میتواند بر سطوح بعدی بازی تمرکز کند که حرکات پایه ی مهره ها در ناخودآگاهش جای گرفته باشند. هر اطلاعات کمی که به حافظه سپرده می شود، فضای ذهن را برای تفکر دشوارتر باز می گذارد. به این صورت که وقتی حرکات ساده را آنقدر خوب بلدید که میتوانید بدون تفکر آنها را انجام دهید، دیگر مجازید که به جزئیات پیشرفته تر توجه کنید. به همین علت عادتها باعث پیشرفت چشمگیری در شما می شوند.

گاهی اوقات عادت کردن به کاری برای شما هزینه بردار خواهد شد. در ابتدا هر تکرار باعث می شود سرعت و مهارت شما توسعه یابد. اما در ادامه وقتی عادتتان ناخودآگاه شد، حساسیت کمتری به بازخوردها پیدا می کنید. درواقع گرفتار تکرارهای بدون تأمل می شوید. در این شرایط امکان اشتباه بیشتر می شود. وقتی آنقدر خوب شده اید که همه چیز خودکار صورت می گیرد، دیگر درباره ی نحوه ی اجرای بهتر کارها فکر نمی کنید.

گاهی اوقات لازم است بازیابی و به روزرسانی عادت ها را انجام دهیم

نقطه قوت عادتها این است که می توانیم کارها را بدون تأمل و سریع انجام دهیم. نقطه ضعف آنها این است که شما به اجرای کارها به شیوه ای خاص عادت می کنید و دیگر به خطاهای کوچکتان توجهی نمی کنید. پیش خودتان فرض میکنید که به واسطه ی کسب تجربه، رو به بهبود هستید. اما درواقعیت شما صرفا عادت های کنونی تان را به کار میگیریدو بهترشان نمی کنید.

برخی تحقیقات نشان داده اند که وقتی در یک مهارت تسلط یافتید، معمولا به مرور زمان عملکردتان اندکی تضعیف می شود.  البته شما برای مسواک زدن یا بستن بند کفش یا درست کردن فنجان چای ندارید نیازی به هببود و بازیابی عادت خود ندارید. درباره ی چنین عادتهایی، رسیدن به یک حد استاندارد کافی است. هرقدر انرژی کمتری را روی انتخاب های بدیهی بگذارید، می توانید انرژی بیشتری را بر روی مسائل واقعا مهم هزینه کنید.

اما وقتی می خواهید پتانسیلتان را به حد اعلا برسانید و به بهترین سطوح عملکرد برسید، احتمالا به رویکرد ظریف ترو پیشرفته تری نیاز داشته باشید. در این صورت بازیابی و به روز رسانی عادت ها به کارتان می آید. نمی توانید همان مسائل پیشین را به صورت کورکورانه تکرار کنید و به یک شخصیت استثنایی تبدیل شوید. عادتها ضروری هستند، اما برای رسیدن به درجه ی استادی کافی نیستند. آنچه بدان نیاز دارید، ترکیبی از عادت های ناخودآگاه و رویکرد و عملکرد حساب شده است.


عادتها + رویکرد حساب شده = تسلط


برای تسلط پیدا کردن باید چکار کرد ؟

برای اینکه عالی شوید، باید یک سری مهارتهای بخصوص در ناخودآگاهتان جای بگیرند. بازیکنان بسکتبال پیش از اینکه بتوانند با دست غیرتخصصی شان توپ را به صورت یک دستی داخل حلقه بیاندازند، باید بتوانند بدون تأمل و به صورت ناخودآگاه دریبلینگ را انجام دهند. جراحها باید اولین برش را آنقدر تکرار کنند تا بتوانند این کار را با چشمان بسته هم انجام دهند و بر روی صدها متغیر دیگری که در حین جراحی پیش می آید تمرکز نمایند. اما پس از اینکه بر یک عادت مسلط شدید، باید دوباره تلاش هایتان را از سر بگیرید و شروع به ایجاد عادت بعدی نمایید.

تسلط، پروسه ای است که طی آن تمرکز خود را بر روی یک المان کوچک از موفقیت می گذارید، آن را تکرار می کنید تا به یک مهارت درونی تبدیل شود و سپس از این عادت جدید به عنوان مبنای پیشروی به سمت مرحله بعدی پیشرفت استفاده می کنید. اجرای وظایف قدیمی برای بار دوم ساده تر می شود، اما در مجموع، باری از روی دوش شما برداشته نمی شود، زیرا هم اکنون انرژی خود را بر روی چالش بعدی صرف می کنید. هر عادت باعث می شود سطح جدیدی از عملکرد برایتان باز شود. این یک چرخه ی بی پایان است. پس با اینکه عادتها قدرتمند هستند شما به آگاهی نسبت به عملکردتان نیاز دارید تا بتوانید آن ها را اصلاح کنید. دقیقا وقتی احساس کردید که روی مهارتی تسلط کافی پیدا کردید، باید به فکر بازیابی و بازبینی عادت های خود باشید.

چرا بازبینی و بازیابی عادت ها لازم است ؟

بازیابی و بازبینی و به روزرسانی عادت ها در مدت طولانی باعث بهبود عادتهایتان می شود. به این دلیل که شما را از اشتباهاتتان مطلع مرده و مسیری برای بهبود به شما نشان می دهد. بدون بازیابی عادت می توانیم بهانه بگیریم، توجیه کنیم و به خودمان دروغ بگوییم. بدون انجام بازبینی برای تنزل یا رشد عملکردمان معیاری برای مقایسه با دیروز نداریم .

برای انجام این پروسه نیازی نیست روش های سختی رابه کار بگیرید. مثلا لدکی شناگر معروف وبرنده ی مدال طلا هم از یک تا ده به میزان خوب بودنش نمره داده و نکاتی را درباره ی کیفیت خواب و تغذیه ی خود یادداشت می کند. او همچنین زمان هایی که توسط سایر شناگران ثبت شده را یادداشت می کند. در انتهای هر هفته مربی اش به سراغ یادداشت های او رفته و نظراتش را به آن اضافه می کند.

به عنوان مثالی دیگر کریس راک که یک کمدین است هم از شیوه ی بازبینی استفاده می کند.اوابتدا چندین بار به کلاب های شبانه رفته و صدها شوخی مختلف را آزمایش می کند. راک یک دفترچه ی کوچک هم همراه خود دارد و بخش هایی که خوب پیش رفته اند و بخش هایی که باید اصلاح شوند را یادداشت می کند. آن تکه شوخی هایی که خوب جواب داده اند در فهرست باقی مانده و سنگ بنای برنامه ی جدیدش می شوند.

با روش بازبینی و به روزرسانی عادتها یک دید کلی به دست بیاورید …

عادتهای روزانه می توانند در ما وسواس ایجاد کنند. به شکلی که به جزئیات بیش از حد نیاز توجه کنیم. مثل اینکه در فاصله ی سه سانتی متری خودتان را در آینه نگاه کنید. در این فاصله می توانید تمامی نقایص جزئی را ببینید و دید کلی خود را از دست خواهید داد. همچنین اگر اصلا عادتهایتان را مرور نکنید مثل این است که خود را در آینه ندیده اید. در این شرایط از نقص هایی که به سادگی قابل جبران و حل شدن هستند آگاه نخواهید شد.

روش بازیابی و بازبینی عادت ها به شکل مداوم این امکان را به شما می دهد که از یک فاصله ی معقول به خودتان در آینه نگاه کنید. در این شرایط می توانید تغییرات مهمی که قراراست انجام دهید را ببینید بدون اینکه تصویر کلی را نادیده بگیرید. این روش یکی از مهم ترین ابعاد و بسترهای تغییر رفتار یعنی تغییر هویت است. البته برای حفظ و کشف هویت خود به کنترل افکار درونیتان هم نیاز دارید که ما این مطلب را در مقاله ای جداگانه بازگو کردیم .

کلام آخر : نگذارید عادتهای شما غیرقابل تغییر شوند :

در ابتدا ایجاد عادت باعث پیشرفت شما می شود. اما اگر از روش بازبینی و به روزرسانی عادت ها غافل شوید همان عادت مانعی برای رشدتان خواهد بود. هرقدر بیشتر اجازه دهید که یک باور بخصوص شما را تعریف کند، قابلیت کنارآمدن با چالش های زندگی کمتر خواهد شد. عادت ها خوبی های زیادی دارند. اما نقطه ضعفشان این است که باعث می شوند روی الگوها و تفکرات قدیمی خود گیر کنیم. با اینکه دنیای اطرافمان دائما درحال تغییر است. بنابراین باید با روش بازیابی و به روزرسانی عادت ها دائما خود را برسی کرده وببینید که آیا عادت ها و باورهای قبلی شما هنوز هم باعث پیشرفتتان می شود یا نه.


فقدان خودآگاهی یک سم است. بازیابی و بازبینی عادت نقش پادزهر را ایفا می کند. جیمز کلیر


این مقاله  خلاصه ای از فصل بیستم کتاب عادتهای اتمی است . شما می توانید خلاصه ی فصل اول، دوم ، سوم ، چهارم ، پنجم ، ششم  ، هفتم ، هشتم ، نهم  ، دهم  ، یازدهم ، دوازدهم ، سیزدهم ، چهاردهم ، پانزدهم ، شانزدهم ، هفدهم   ، هجدهم  و نوزدهم این کتاب را در این سایت بخوانید.

.

.

راستی دیجی خاطره خلاصه کاربردی از کتاب عادتهای اتمی را برای شما تهیه کرده


در این سایت می توانید  بهترین لحظات خود را با دیگران به اشتراک بگذارید.برای شروع خاطره نویسی اینجا کلیک کنید

با دیجی خاطره آنلاین و دیجیتال خاطره نویسی را تجربه کنید

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.