دخانیات و مواد دخانی - راههای خودکشی موفقیت - بهترین روش ترک عادت های بد

روش ترک عادتهای بد به شکلی موثر

در مقاله ی قبل درباره ی روشهای پایبندی به یک عادت خوب صحبت کردیم. در این مقاله می خواهیم شما را با بهترین روش ترک عادتهای بد آشنا کنیم.  همانطوری که دوست داریم عادتهایی با تجربه های رضایت بخش را تکرار کنیم، از تکرارعادتهایی با تجربه های بد و دردناک دوری می کنیم. پس درد و سختی یک معلم تاثیرگذار است. اگر تجربه ی شکست دردناک باشد دیگر تکرار نخواهد شد. اما اگر تجربه ی همین شکست خیلی دردناک نباشد نادیده گرفته می شود. هرچقدر یک اشتباه عواقب بدتری داشته باشد، خیلی سریعتر از آن یاد می گیرید.

مثلا احتمال اینکه مشتری دیگر به رستوران برنگردد، باعث ارائه ی غذای خوب می شود. یا عواقب بریدن رگ نادرست باعث کسب مهارت بیشتر توسط جراح برای جلوگیری از این اشتباه می شود. پس وقتی نتیجه ی منفی عادت ها شدیدتر باشد، افراد سریعتر یاد میگیرند.  همچنین هرچقدر این عواقب در فاصله ی زمانی کمتری نسبت به عادت و رفتار اتفاق بیفتد، احتمال تکرار آن رفتار کمتر خواهد شد. پس اگر دوست دارید ازعادتهای بد جلوگیری کرده و رفتار ناسالم خود را اصلاح کنید، افزودن یک پاسخ فوری منفی به رفتار یک راه عالی برای ترک آن عادت خواهد بود.

بهترین روش برای ترک عادتهای به سبک کتاب عادتهای اتمی

بهترین روش برای ترک عادتهای بد ایجاد عوامل و عواقب منفی آنی و فوری بعد از آن رفتار است. بنابراین نباید بین اقدام و عواقب فاصله ای وجود داشته باشد. به محض اینکه رفتار شما باعث ایجاد حس شکست و سرخوردگی آنی شود، آن رفتار تغییراتش را شروع میکند. مثلا اگر دیرپرداختن قبض جریمه داشته باشد، مطمئن باشید قبض ها به موقع پرداخت خواهند شد. در کل ما برای جلوگیری از شکست و عواقب فوری ناشی از رفتارهایمان تمام تلاش خود را به کار میگیریم.

البته باید توجه داشته باشیم که قدرت تنبیهی که برای خودمان در نظر می گیریم به نسبت ارزش رفتار بدمان باشد. همچنین هزینه و بهای اتلاف وقت بیشتر از هزینه ی انجام آن کار باشد. به عنوان مثال برای سالم ماندن عواقب بد ناشی ازتنبلی کردن باید بالاتر از زمانی باشد که به ورزش اختصاص میدهیم و برای این کار زمان و انرژی می گذاریم. رفتار در شرایطی تغییر میکند که تنبه یه قدر کافی دردناک باشد و به شکل درست عملی شود.

درحالت کلی هرچقدر عواقب و نتیجه ی عادتهای بد شما محسوس تر، قطعی تر و سریعتر باشد احتمال اثرگذاری بیشتری دارد. از طرف دیگر، هرچقدر نتیجه ی کار نامحسوس تر، مبهم تر و باتاخیر بیشتری همراه باشد، احتمال تاثیر آن در رفتارهای ما کمتر خواهد بود. این راز بهترین روش ترک عادتهای بد است.

پیمان عادت چیست و چه کاربردی دارد ؟

بگذارید با یک مثال شروع کنیم. اولین قانون کمربند ایمنی در دسامبر سال۱۹۸۴ در نیویورک تصویب شد. در آن زمان تنها ۱۴ درصد از مردم آمریکا به صورت منظم و مداوم ازکمربند استفاده می کردند. طی ۵ سال بیش از نیمی از ایالتها قانون کمربند ایمنی را تصویب کردند. در حال حاضر در ۴۹ مورد از ۵۰ ایالت آمریکا این قانون اجرایی شده است. پس تنها با گذشت سی سال عادت میلیونها انسان تغییر کرد.

قانون هایی مثل کمربند تنها نمونه از نقش دولتها در تغییر برخی از عادتها از طریق ایجاد پیمان های اجتماعی هستند. این پیمان ها در هر جمع و گروهی می تواند اتفاق بیفتد. مثلا در یک گروه قانون منع مصرف دخانیات در آن جمع با اکثریت آرا به تصویت می رسد. این قانون جدید روی افراد تاثیر میگذارد. گروه تصمیم جمعی میگیرد و اگر شما آن قانون را رعایت نکنید تنبیه خواهید شد. با این روش ترک عادتهای بد می تواند از شر این رفتارها خلاص شوید.

پس همانطور که دولتها از قانون برای تغییر در برخی از رفتارهای شهروندان استفاده می کنند، شما هم می توانید از قانون گذاری برای تغییر عادت و افزایش حس مسئولیت پذیری در خودتان استفاده کنید. پیمان عادت می تواند شفاهی یا کتبی باشد. این پیمان تعهد شما به آن رفتار و تنبیه درنظرگرفته شده در صورت عدم انجام آن را نشان می دهد. درنهایت می تواند چندنفر که با شما هم هدفند را پیدا کنید تا پیمان عادت را همراه شما امضا کنند. مطمئن باشید همراهی یک فرد مسئولیت پذیر کمکتان می کند. همچنین خیلی سریعتر می توانید به ترک عادتهای بد خود فکر کنید.

کلام آخر : برای تغییر رفتارهای بدتان گاهی تنبیه لازم است :

برای اینکه از انجام عادتهای و رفتارهای بد حس خوب و رضایت بخشی نداشته باشید، بهترین گیزنه درک عواقب این کارهاست. ایجاد پیمان عادت بهترین راه برای رسیدن به این درک است. با این کار وقتی در آینده با مشکلی مواجه شوید احتمال تسلیم شدنتان به شدت کاهش پیدا می کند. اما اگر نسبت به اهدافتان تعهدی نداشته باشید احتمالا در آینده به فردی تنبل و غیرقابل اعتماد تبدیل خواهید شد . ناگهان متوجه می شوید که نه تنها به وعده و قرارهای خود پایبند نمانده اید، بلکه قادر به حفظ و انجام وعده هایی که به دیگران دادید هم نیستید.

ما همیشه تلاش می کنیم که بهترین خودمان را به دنیا نشان دهیم . موهایمان را شانه میزنیم و لباس شیک می پوشیم. چون می دانیم با رعایت این عادتها وجه مثبتی از شخصیت خودمان به نمایش می گذاریم. دوست داریم بالاترین نمرات را بگیریم در بهترین دانشگاه ها قبول شویم تا کارفرمای احتمالی و اطرافیانمان را تحت تاثیر قراردهیم. به عقاید اطرافیانمان اهمیت می دهیم تا دیگران ما را دوست داشته باشند. به همین دلایل امضای یک پیمان عادت بهترین روش ترک عادتهای بد شماست.

این مقاله  خلاصه ای از فصل هفدهم  کتاب عادتهای اتمی است . شما می توانید خلاصه ی فصل اول، دوم ، سوم ، چهارم ، پنجم ، ششم  ، هفتم ، هشتم ، نهم  ، دهم  ، یازدهم ، دوازدهم ، سیزدهم ، چهاردهم ، پانزدهم و شانزدهم این کتاب را در این سایت بخوانید.

.

.

راستی دیجی خاطره خلاصه کاربردی از کتاب عادتهای اتمی را برای شما تهیه کرده


در این سایت می توانید  بهترین لحظات خود را با دیگران به اشتراک بگذارید.برای شروع خاطره نویسی اینجا کلیک کنید

با دیجی خاطره آنلاین و دیجیتال خاطره نویسی را تجربه کنید

2 پاسخ
  1. נערות ליווי
    נערות ליווי گفته:

    Good day! I just wish to give you a huge thumbs up for your excellent information you have got here on this post. I am coming back to your blog for more soon. Good day! I just wish to give you a huge thumbs up for your excellent information you have got here on this post. I am coming back to your blog for more soon. נערות ליווי בראשון לציון

    پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.