منابع مطمئن سرمایه گذاری - جذب و شکل گیری عادتهای خوب - رضایت بخش کردن عادت

راز رضایت بخش کردن عادت در دراز مدت را در این مقاله بخوانید 

در مقالات قبل گفتیم که سه قانون رفتار ارشفاف ، جذب و ساده کنید احتمال تکرار رفتار در زمان حال را افزایش می دهند. اما قانون چهارم یعنی آن را رضایت بخش کنید احتمال تکرار عادت در آینده را افزایش خواهد داد. اما نکته اینجاست که ما به دنبال هر نوع رضایتی نمی گردیم. اکثر ما به دنبال رضایت های آنی هستیم. راز رضایت بخش کردن عادت ترکیب این قانون هاست.

بحث را با یک مثال شروع می کنیم. آدامس در سده ی ۱۸۰۰ میلادی به صورت جهانی به فروش می رسید. اما فقط قابلیت جویدن داشت و بدون مزه بود. ریگلی با افزودن طعم هایی مثل نعناع به آن صنعت آدامس را متحول کرد. سپس یک گام جلوتر رفته و در تبلیغات خود آدامس را راهی برای تمیز کردن و خوشبو کردن دهان دانست. او با ایجاد حس خوب و طعم تازگی در دهان باعث گسترش محصول شده و مصرف آن را رضایت بخش کرد. مصرف آدامس به اوج خود رسید و ریگلی به بزرگترین کمپانی آدامس دنیا تبدیل شد.


عادتهای بد ما معمولا در لحظه حس خوبی به همراه دارند اما نتیجه ی نهایی آنها بد به نظر می رسد. برای یک عادت خوب نتیجه عکس است. خروجی آنی لذت بخش نیست اما نتیجه ی نهایی خوبی دارد. به بیان دیگر عادتهای خوب شما در حال حاضر هزینه میگیرند و بعدها ثمره می دهند. اما عادتهای بد هزینه خود را در آینده خواهند گرفت 


چرا مغز ما به دنبال رضایت آنی است ؟

مغز انسان نتوانسته با تغییرات سبک زندگی خودش را تطبیق دهد. قدیمی ترین بشر مدرن دویست هزار سال قبل ما زندگی می کرد و ساختار مغزی شبیه به ما داشت. اندازه بخشی از مغز که تحت عنوان نوپیوسته است و مسئول کارهایی مثل یادگیری زبان است نسبت به دویست هزار سال قبل بدون تغییر باقی مانده است.

رضایت بخش کردن عادت ها در زمان قدیم بستگی به پاداش و رضایت آنی آن عمل داشت. البته این روند با شیوه ی زندگی گذشتگان ما کاملا تناسب داشت. اجداد ما در دشت ها و غارها روزهای خود را صرف مواجهه با تهدیدات بزرگ ، تهیه مکان و غذا و پناه گرفتن در برابر بلایای طبیعی می کردند. پس در نظر گرفتن پاداش آنی در آن شرایط کاملا منطقی بود. پس از اینکه هزاران نسل از ما در این محیط زندگی کرده اند، مغز ما به گونه ای شکل گرفته که پاداش سریع را به طولانی مدت ترجیح میدهیم.

اما مشکل اینجاست که همین روند برای عادتهای بد هم وجود دارد. عواقب عادتهای بد بعدها خودشان را نشان خواهند داد. مثلا دلیل دلیل اینکه یک نفر سیگار می کشد با اینکه می داند این کار خطر سرطان ریه را افزایش می دهد همین است. امکان دارد سیگار کشیدن ده سال دیگر حتی باعث مرگ این فرد شود. اما برای فرد سیگاری این مهم است که در لحظه ی استفاده استرسش برطرف شده و وسوسه ی نیکوتین آن فرد را از بین می برد.

برای رضایت بخش کردن عادت در دراز مدت از قدرت برنامه ریزی استفاده کنید

برای رضایت بخش کردن عادت در دراز مدت بهتر است برنامه داشته باشید. وقتی برنامه ریزی داشته باشید می توانید به پاداش های بلندمدت فکر کنید. وقتی به آینده ی زندگی خود فکر کنید به راحتی می توانید ارزش اقداماتی که پاداش های بلند مدت دارند را درک کنید. همه ی ما آینده ی بهتری را برای خودمان می خواهیم . اما وقتی زمان تصمیم گیری می شود رضایت آنی معمولا برنده می شود. شما دیگر انتخاب نمی کنید که آینده ای سالم یا سرشار از ثروت داشته باشید. درکل هر چه پاداش انجام یک رفتار را زودتر دریافت کنید احتمال انجام آن بیشتر است.

اما از همین قانون می توانید به نفع خودتان استفاده کنید. اکثر افراد کل روز خود را صرف پاداش های کوچک می کنند. پس شما رقبای کمتری در جاده ی اهداف بلند مدت دارید. به همین علت با کمی صبر پاداش بزرگتری را هم دریافت خواهید کرد. در این صورت شما جزو دسته افرادی هستید که نمره های بالاتری از آزمون ها می گیرید. احتمال کمتری برای چاقی دارید. واکنشتان به ترس بهتر بوده و مهارت اجتماعی بالاتری دارید. اما مشکل اینجاست که لحظه ی تصمیم گیری خیلی سخت است که با ذات خودمان مبارزه کنیم. بهترین روش تصمیم گیری عاقلانه در لحظات حساس این است که مقداری لذت و رضایت فوری به عادتهای بلند مدت خود اضافه کنیم.

ترکیب طلایی استفاده از رضایت های آنی در اهداف بلند مدت

کلید پایبند بودن به یک عادت این است که همراه با حس موفقیت باشد. این حس حتی اگر کم هم باشد، سیگنالی است که به شما میگوید عادتهان جواب داده و تلاشتان بی نتیجه نبوده است. در یک دنیای ایده آل پاداش یک عادت خوب، خود عادت است. اما در دنیای عادی ما یک عادت زمانی خوب است که نکته ی مثبتی در زندگی شما ایجاد کند. مثلا اگر بعد از چندماه ورزش بدنتان فرم خوبی به خودش بگیرد، ورزش کردن برایتان راحت تر است. برای اینکه در مسیر باقی بمانید نیاز به دلیل و هدف دارید. اما به پاداش های آنی هم نیاز دارید تا به شما انگیزه بدهند. در این صورت به پاداش های نهایی و متاخر اجازه می دهید که در پشت صحنه روی هم انباشته شوند.

برای تداوم یک عادت نیاز دارید آن را تقویت کنید. برای تقویت یک عادت به هر دو پاداش آنی و متاخر نیاز دارید. تقویت با استفاده از سرنخ های مناسب کاری می کند که عادت شما به یک پاداش آنی گره بخورد تا حس رضایت زمان پایان کار به وجود بیاید. یک نکته ی مهم درباره ی انتخاب پاداش های آنی وجود دارد. باید پاداش های کوتاه مدتی را انتخاب کنید که هم راستا با اهداف بلندمدت شما باشد. مثلا اگر بعد از ورزش کردن یک بستنی به خودتان پاداش بدهید، اصلا انتخاب عاقلانه ای انجام نداده اید . درعوض می توانید ماساژ را به عنوان پاداش درنظر بگیرید که با هدف نهایی شما یعنی مراقبت از بدنتان و داشتن بدنی سالم هم خوانی دارد.

برای رضایت بخش کردن عادت به شکل دائمی آن را با هویتتان گره بزنید

به عنوان مثال وقتی وزرش باعث بالارفتن روحیه ، انرژی و استرس کمتر در شما شد ، نگرانی کمتری برای پیگیری این عادت دارید. این عادت در تار و پود هویتتان جای گرفته و همین امر آن را تقویت می کند. شما این عادت را به خاطر ذاتتان انجام داده و حس خوبی به ورزش دارید. هر چقدر یک عادت به بخش بزرگتری از زندگی شما تبدیل شود، برای اجرای آن به مشوق های بیرونی کمتری احتیاج خواهید داشت. پاداش می تواند یک عادت را شروع کند اما هویت است که آن را حفظ می کند.

البته ظهور یک هویت جدید به زمان نیاز دارد. بنابراین رضایت و پاداش های آنی به حفظ انگیزه ی شما در کوتاه مدت کمک می کند تا بتوانید منتظر رسیدن پاداش بلندمدت باشید. در کل یک عادت باید لذت بخش باشد تا پایداربماند. مثلا مشاهده ی چند تومانی که در حسابتان ذخیره می شود می تواند آن لذت آنی را ایجاد کند. زمانی که پای رضایت خاطر درمیان باشد تغییر ساده تر است.

این مقاله  خلاصه ای از فصل پانزدهم  کتاب عادتهای اتمی است . شما می توانید خلاصه ی فصل اول، دوم ، سوم ، چهارم ، پنجم ، ششم  ، هفتم ، هشتم ، نهم  ، دهم  ، یازدهم ، دوازدهم ، سیزدهم و چهاردهم این کتاب را در این سایت بخوانید.

.

.

راستی دیجی خاطره خلاصه کاربردی از کتاب عادتهای اتمی را برای شما تهیه کرده است


در این سایت می توانید  بهترین لحظات خود را با دیگران به اشتراک بگذارید.برای شروع خاطره نویسی اینجا کلیک کنید

با دیجی خاطره آنلاین و دیجیتال خاطره نویسی را تجربه کنید

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.