قانون دو دقیقه ای در انجام کارها

قانون دو دقیقه ای چیست و چه کاربردهایی دارد ؟

در مقالات قبل درباره ی نقش عادتها در زندگی صحبت کردیم . اگر دوست دارید کاری را شروع کنید اما انگیزه ای برای انجام آن ندارید، قانون دو دقیقه ای جیمز کلیر در انجام کارها را امتحان کنید. برای انجام کارهای مهم نیاز دارید به آنها عادت کنید. بین ۴۰ الی ۵۰ درصد اقدامات شما در طول روز از روی عادت هایتان انجام می شود. یک عادت می تواند طی چند ثانیه انجام شود، اما کارهایی که چند دقیقه یا چند ساعت بعد انجام میشوند را تحت تاثیرقرار می دهد.

عادتها مثل پیچ ورود به بزرگراه هستند. آنها شما را به سمت جاده هدایت می کنند. بنابرین قبل از آنکه متوجه شوید با سرعت به سمت رفتارهای بعدی خود هدایت می شوید. اغلب اوقات شروع کردن یک کار از ادامه دادن آن سخت تر است. مثلا قرار است گوشی خود را برای چند ثانیه چک کنید. اما بیست دقیقه از وقت خود را صرف خیره شدن به صفحه ی گوشی می کنید. پس عادتهایی که بدون تفکر و طبق ریتم زندگی شما انجام می شوند، معمولا انتخاب های متفکرانه ی شما را تشکیل میدهند.

با قانون دو دقیقه ای جیمز کلیر می توانید این زمان را کوتاه کنید. به این ترتیب که با استفاده از این قانون یک عادت جدید را طوری شروع کنید که اجرای آن کمتر از دو دقیقه زمان نیاز داشته باشد. یک دراز و نشست بهتر از این است که اصلا ورزش نکنید. یک دقیقه تمرین گیتار خیلی بهتر از اصلا تمرین نکردن آن است. یک دقیقه مطالعه مفید تر از آن است که اصلا کتاب دست نگیرید. این را بدانید که همیشه کمتر انجام دادن بهتر از هرگز انجام ندادن است.

با قانون دو دقیقه ای هر کاری را راحت تر و سریعتر انجام دهید

حتی مواقعی که با کارهای کوچک می توانید به نتیجه برسید ممکن است اسیر انتخاب های بزرگ شوید. وقتی رویای ایجاد یک تغییر را دارید هیجان به سمتتان می آید. در نهایت ممکن است برای انجام کارهای سخت و زیاد در بازه ی زمانی کوتاه برنامه ریزی کنید. موثر ترین راه برای جلوگیری از این فرایند استفاده از قانون دو دقیقه ای است.

برای ایجاد یم عادت تا میتوانید شروع آنها را ساده کنید. مثلا اگر می خواهید کتابخوان شوید شبی یک صفحه کتاب بخوانید. وقتی اقدامی برای انجام و شروع کار درست انجام میدهید، پیگیری و ادامه ی آن راحت تر می شود. یک عادت جدید نباید حس چالش و کار سخت را در شما ایجاد کند. البته حتما شما می توانید کارهای سخت را انجام دهید. فقط چند دقیقه ی اول کارباید ساده باشد.  این روش دروازه ی ورودی را برای شما ایجاد می کند.

این نکته را بدانید که شما یک شبه نمی توانید به هدف نهایی خود برسید. اول باید روی عادت جدید تسلط پیدا کنید. اگر عادتی جا بیفتد می توانید آن را توسعه دهید. اگر نتوانید مهارت های پایه  ای را یاد بگیرید، نمی توانید وارد جزئیات شوید. ابتدا باید به یک استاندارد برسید، سپس وارد بهینه سازی شوید.

اول به انجا کاری مسلط شوید و سپس به فکر پیشرفت باشید

وقتی بر انجام کاری مسلط شوید با استفاده از قانون دو دقیقه ای جیمز کلیر می توانید آن کار را به یک روتین بزرگ تبدیل کنید. این روش علاوه بر ساده کردن عادتها، راه و رسم حرفه ای شدن در آنها را هم به شما نشان خواهد داد. هرچقدر برای یادگیری مهارت های پایه بیشتر وقت بگذارید، احتمال اینکه بتوانید روی موارد پیشرفته تمرکز کنید و کارهای بزرگ انجام دهید بیشتر می شود.

سعی کنید عادت های پایه را به صورت مداوم تکرار کنید. مثلا قبل از ورزش همیشه با یک روش خودتان را گرم کنید. با ایجاد یک مجموعه از عادت های ثابت می توانید هر شب سر ساعت مشخصی به رخت خواب بروید. شما این کار را نه از روی اجبار بلکه بدون تامل و تفکر درباره ی آن عاد ت انجام میدهید .

جالب است بدانید با استفاده ای قانون دو دقیقه ای جیمز کلیر می توانید عادت جدید را به بخشی از هویت خود تبدیل کنید. مثلا فزض کنید پنج روز پشت سرهم به باشگاه بروید . هرچند اگر مدت زمان حضور شما دو دقیقه بیشتر نباشد ، تاثیرمثبتی در هویت خود ایجاد کرده اید. از این به بعد شما نگران تناسب اندام خود نیستید. چون شخصیتی ساختید که دوست ندارد در جلسات باشگاهی خود غیبت کند. هرقدمی که بر میدارید تایید کننده ی شخصیت شماست.

ارتباط لحظات تعیین کننده با این روش

همه ما لحظات تعیین کننده ی زیادی در زندگی داریم. هر روز انتخاب های زیادی وچود دارد که تاثیر زیادی روی زندگی ما دارند. تفاوت بین روز خوب و بد به انتخاب ما در همین لحظات بستگی دارد.این لحظات گزینه های موجود برای آینده ی شما را تعیین می کنند. مثلا لحظه ی ورود به رستوران یک لحظه ی تعیین کننده است. به این دلیل که غذای شما به واسطه ی این انتخاب تعیین میشود. درست است که به نظر انتخاب دست شماست اما انتخاب های شما به اندازه ی تعداد غذای موجود در منو محدود شده است. لحظات تعیین کننده ی زیادی در طول روز وجود دارد. ولی تعداد محدودی اننخاب مرسوم وجود دارد. این انتخاب ها روی هم انباشته شده و هر کدام از آنها حرکت شما در زمان بعدی را تعیین می کند. پس تصمیم گیری سریع در لحظات تعیین کننده با استفاده از قانون دو دقیقه ای جیمز کلیر نقش زیادی در داشتن انتخاب درست شما دارد.

ترکیب قانون دو دقیقه ای با تکنیک شکل دهی عادت

در آخرین بخش از مقاله ی قانون دو دقیقه ای به شما می گوییم که اگر به عادتهای خود عادت کردید قدم بعدی چیست. در این صورت بهتر است این قانون را با تکنیک شکل دهی عادت ترکیب کرده و به فکر رسیدن به اهداف بزرگ خود باشید. وقتی با این قانون شروع کار را ساده کرده و روی آن تسلط پیدا کردید، به سطح بعدی بروید. مثلا به مثال شروع ورزش توجه کنید :

فاز ۱ : لباس ورزشی بپوشید

مرحله  ۲ : از خانه بیرون رفته و پیاده روی را امتحان کنید.

فاز ۳ : به سمت باشگاه بروید، ۵ دقیقه تمرین کنید و سپس آنجا را ترک کنید.

مرحله ی ۴ : حداقل یک بار در هفته به مدت ۱۵ دقیقه تمرین کنید.

مرحله ی ۵ : سه بار در هفته تمرین کنید.


هر زمان که تلاش می کنید به یک عادت پایبند بمانید ، می توانید از قانون دو دقیقه ای استفاده کنید. این روش بهترین راه برای شروع و ساده کردن عادت های شماست


این مقاله  خلاصه ای از فصل دوازدهم  کتاب عادتهای اتمی است . شما می توانید خلاصه ی فصل اول، دوم ، سوم ، چهارم ، پنجم ، ششم  ، هفتم ، هشتم ، نهم  ، دهم  ، یازدهم  و دوازدهم این کتاب را در این سایت بخوانید.

.

.

دیجی خاطره خلاصه کاربردی از کتاب عادتهای اتمی را برای شما تهیه کرده است


در این سایت می توانید  بهترین لحظات خود را با دیگران به اشتراک بگذارید.برای شروع خاطره نویسی اینجا کلیک کنید

با دیجی خاطره آنلاین و دیجیتال خاطره نویسی را تجربه کنید

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.